برای شمایی که به تازگی چاق شده اید...

مجله آشپزی مثبت: درست است که ماه رمضان به تازگی تمام شده است، اما ممکن است حتی بعد از رمضان هم بعضی از شما چاق شده باشید. به همین علت طرز تهیه دو نوع غذای خوشمزه که کالری زیادی ندارند را به شما آموزش داده ایم.


مریم رشدی:

كوكوي چِغِرتمه

مواد لازم:

200 گرم فيله مرغ200 گرم لوبياي سبز3 عدد تخم‌مرغ1 عدد فلفل دلمه‌اي قرمز1عدد پيازنمك، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم3 حبه سير3 ق چ زعفران آب شدهروغن به مقدار لازم
دو پیشنهاد متفاوت برای شمایی که تازگی ها چاق شده اید

طرز تهیه:

1. فيله مرغ را در يك قابلمه با كمي آب و مقداري زردچوبه و نمك آب‌پز كنيد و بگذاريد تا آب آن تمام شود. سپس تكه‌هاي مرغ را با چاقو برش زده و خلالي خرد كنيد. حالا تكه‌هاي مرغ را با مقداري روغن در تابه تفت دهيد. لوبياها را هم بعد از پاك كردن به همان حالت درسته آب‌پز كنيد.

2. پياز را به صورت خلالي ريز كنيد و در تابه با مقداري روغن تفت دهيد تا طلايي شود. لوبيا‌ها را هم كه از قبل پخته‌ايد، خرد كرده همراه با تكه‌هاي مرغ، نمك و فلفل به مواد اضافه كنيد و هم بزنيدتا تفت داده شوند. در اين فاصله فلفل دلمه‌اي را هم نگيني خرد كرده و سير را هم پس از رنده كردن به مواد بيفزاييد. حالا تفت دادن را ادامه دهيد تا مواد طعمشان را به هم بگیرند.

3. بعد از آماده شدن مواد، تابه را از روي حرارت برداريد و اجازه دهيد مخلوط كاملا سرد شود. مواد را داخل كاسه ريخته، تخم‌مرغ‌ها را داخل آن بشكنيد و خوب هم بزنيد. حالا نوبت اضافه كردن زعفران است.

4. در پايان يك تابه را روي حرارت قرار داده مقداري روغن در آن داغ كنيد. حالا مواد كوكو را در تابه بريزيد و حرارت را كم كنید و اجازه دهيد تا يك طرف آن كاملا سرخ شود. سپس كوكو را برش زده و برگردانيد تا طرف ديگر هم به همين صورت سرخ شود. بعد از حدود 15 دقيقه، حرارت را خاموش كرده و كوكو را در ظرف مناسب سرو كنيد.

فوت‌وفن

اگر تخم‌مرغ را در مخلوط مواد داغ بريزيد، بلافاصله بسته شده و ديگر كاركرد اصلي‌اش را در پخت كوكو ندارد.


آش گوجه‌فرنگي

فريده روستا:

مواد لازم براي 8 نفر:
2 ليوان آب مرغ يا گوشت100 گرم لوبيا چيتي100 گرم عدس100 گرم بلغور گندم1 كيلوگرم سبزي آش1 كيلوگرم گوجه فرنگيبه مقدار لازم روغن2 ق س نعنا خشكچند عدد فلفل سبز تندبه مقدار لازم نمك، فلفل وزردچوبه2 عدد پياز متوسط
دو پیشنهاد متفاوت برای شمایی که تازگی ها چاق شده اید

طرز تهیه:

1. لوبيا چیتی را از شب قبل در مقداري آب سرد خيس كنيد و صبح در قابلمه مناسبي با مقداري آب و آب مرغ يا گوشت روي شعله متوسط اجاق گاز بگذاريد تا نيم‌پز شود. سبزي آش را هم در اين فاصله درشت خرد كنيد.عدس و بلغور گندم را بعد از شستن به مواد داخل آش اضافه كنيد و بگذاريد بپزد. در اين فاصله پيازها را پوست بكنيد و خلالي خرد كنيد، سپس در تابه ديگري روغن بريزيد و آن را در روغن تفت دهيد.

2. در مراحل سرخ شدن پياز، زردچوبه را هم اضافه كنيد. حالا مقداري از پيازداغ را براي تزئين كنار بگذاريد و بقيه را در آش بريزيد. نعنا خشك را هم كمي در روغن تفت دهيد و نيمي از آن را در آش ريخته و بقيه را براي تزئين روي آش كنار بگذاريد.

3. حبوبات داخل آش را امتحان كنيد. اگر كاملا پخته بودند، نمك و فلفل را افزوده و بعد از يكي دو دقيقه سبزي خرد شده را در آش بريزيد.

4. گوجه فرنگي را در مخلوط‌كن يا دستگاه غذاساز ريخته يا با دست رنده كنيد. وقتي سبزي‌ها پخت، گوجه فرنگي را همراه با فلفل‌هاي سبز (به صورت درسته) اضافه كنيد. حالا شعله را كم كرده و نيم ساعت صبر كنيد تا آش حسابي جا بيفتد.
سپس با نعنا داغ و پيازداغ تزئين كرده و سرو كنيد.

يه‌جور ديگه

اگر آب گوشت يا آب مرغ نداشتيد، مي‌توانيد از قرص عصاره گوشت و مرغ استفاده كنيد. البته در اين صورت ديگر نيازي به اضافه كردن نمك نيست؛ چراكه قرص‌هاي عصاره معمولا سرشار از نمك هستند.

تبلیغات

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق [email protected] تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار