دلکو بی دلـکو!

سیستم برق بی دلکو را بهتر بشناسیم دلکو بی دلـکو!

عصر خودرو- سیستم برق در خودرو‌های امروزی از نوع الکترونیکی است که تقسیم برق و زمان صحیح ارسال جرقه بر اساس فاکتور‌هایی که از سنسور‌ها ارسال می‌شود، صورت می‌گیرد.

 به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، این سیستم جرقه‌زنی کمترین تداخل و هدررفت انرژی را دارد و این در حالی است که می‌توان گفت سیستم‌های قدیمی جرقه‌زنی مثل پلاتین و حتی مگنت که بسته به عوامل مختلفی مثل باز و بسته‌شدن پلاتین و آدوانس (در اصطلاح عامیانه به آوانس گفته می‌شود) و ریتارد مکانیکی و... است، ممکن است کیفیت کارکردی متفاوت به خود بگیرند. با مشاهده این ایرادات بود که امروزه حتی در سیستم برق و جرقه‌زنی خودرو‌ها، از یک  کوئل برای همه سیلندر‌ها نیز استفاده نمی‌شود و به یک کوئل برای هر سیلندر رسیده‌ایم تا هم عیب‌یابی سیستم راحت‌تر صورت بگیرد و هم بیشترین شدت و بهترین جرقه را در سر شمع‌ها داشته باشیم. قابل ذکر اینکه در این مطلب اساس کار سیستم بی دلکو شرح داده شده است و منظور از آن تایید و یا عدم تایید نمونه‌های در حال رواج وطنی نیست.

سیستمی به نام بی دلکو
به همین خاطر امروزه برای خودرو‌های قدیمی که دارای سیستم جرقه‌زنی پلاتین و مگنت هستند، سیستمی به نام بی دلکو از اختراعات کمپانی فورد در حال رواج است که در برخی ‌مدل‌ها از سنسور‌هایی که ‌روی فلایویل قرار می‌گیرد کمک گرفته می‌شود و در برخی دیگر از همان دلکو خودرو. سیستم بی دلکو بر دو اصل استوار است که یکی استفاده از کوئل‌های چندسر مثل کوئل پراید و پژو است که برای هر سیلندر و هر شمع یک خروجی دارد، هرچند که کل کوئل یک واحد است و دیگری استفاده از سنسور‌ها برای زمان جرقه‌زنی و ارسال برق که بسته به نوع سیستم، می‌تواند این کار به کمک دلکو قدیمی انجام شود یا با کمک سنسور‌هایی که روی میل‌لنگ یا فلایویل قرار می‌گیرند. نکته دیگر در خصوص سیستم‌هایی که واقعا از نوع بی دلکو هستند یا به این نام خوانده می‌شوند، در این است که در این سیستم، جرقه در سیلندر 2 بار زده می‌شود که یک بار آن در زمان تراکم و درست زمان انفجار سیلندر است تا انرژی سوخت آزاد شود و جرقه دیگر در زمانی است که دود در حال خارج شدن از سیلندر خواهد بود.

روش جرقه‌زنی
در این روش جرقه‌زنی، کوئل قدیمی در خودرو‌ها حذف می‌شود و جای آن را کوئل‌هایی مثل کوئل پراید و پژو می‌گیرد. از این کوئل‌ها برای هر سیلندر یک وایر قرار می‌گیرد که وظیفه ارسال برق هزار برابر شده را مثل قدیم بر عهده دارد. اما زمان ارسال و تقسیم این برق بر عهده واحد کنترلی است که به کمک سنسور موقعیت میل‌لنگ و پیستون‌ها را می‌داند و هر جرقه را در زمان مناسب و برای سیلندر مورد نظر ممکن می‌کند. در این سیستم با حذف قطعات مکانیکی خصوصا مثل پلاتین، عیوبی همچون خال‌زدن و از تنظیم خارج شدن دهانه پلاتین یا سوختن مگنت و... عملا از بین می‌رود و سیستم کاملا ضدآب می‌شود.

تبلیغات

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق info@morix.ir تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار