راه‌اندازی «پروژه ستاره خلیج فارس» ایران را صادرکننده «بنزین» می‌کند

سعید متصدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره لزوم برنامه‌ریزی برای رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین و جلوگیری از واردات این کالای استراتژیک بنابر تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: در حال حاضر حدودا  25 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در پالایشگاههای داخل کشور تولید می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف بنزین در کشورمان بسیار بالاست و در حال حاضر بنزین یورو 4 را به کلانشهرها می‌دهیم اما این را نیز باید تاکید کرد که واردات در کلانشهرها کم است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: امیدورایم با راه‌اندازی «پروژه ستاره خلیج فارس» وزارت نفت در سالهای آتی حتی صادر‌کننده بنزین یورو 4 و 5 خواهیم بود و نه وارد‌کننده بنزین.

متصدی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت تولید بنزین در داخل کشور اظهار کرد: قطعا فرمایشات مقام معظم رهبری چراغ راه همه ما خواهد بود و به آن توجه می‌کنیم.

شایان ذکر است رهبر معظم انقلاب اخیراً در دیدار با کارگزاران نظام متذکر شدند: «افزایش تولید و صادرات نفت، نیاز کشور است اما در کشوری که دارای بزرگترین ذخائر گازی و نفتی جهان است، واردات بنزین نباید انجام شود و مسئولان برای رفع این مشکل باید برنامه‌ریزی و اقدام کنند.»

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که در حال حاضر میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور از مرز 72 میلیون لیتر عبور کرده است که از این میزان صرفا 25 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در داخل کشور تولید می‌شود.

اصرار ابتکار برای توقف تولید بنزین داخلی و صدور مجوز واردات بنزین

معصومه ابتکار؛ رئیس سازمان محیط زیست پس از روی کار آمدن دولت یازدهم موضوع آلودگی بنزینهای داخلی تولیدی در پتروشیمی‌ها را مطرح کرد و مصرانه خواستار توقف تولید بنزین داخل و واردات بنزین شد و در نهایت با صدور مجوز برای واردات بنزین به اصطلاح یورو 4، تولید بنزین داخلی متوقف شد.

گزارشهای محیط زیست نادرست بود 

سرانجام تولید بنزین داخلی در پتروشیمی‌ها در دولت تدبیر و امید، متوقف شد و پس از صدور مجوز واردات و مشخص شدن کیفیت پایین بنزین‌های وارداتی که به اسم یورو 4 مجوز واردات آن صادر شده بود، کمیسیون اصل 90 مجلس نهم در اردیبهشت ماه سال 94 به این موضوع ورود پیدا کرد.

مصطفی افضلی‌فرد؛ عضو کمیسیون اصل 90 در این باره اعلام کرد: جمع‌بندی گزارش‌های نهادهای مختلفی همچون کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معاونت بین‌الملل وزارت نفت، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان ملی استاندارد این شد که  گزارش سازمان محیط‌ زیست در خصوص بنزینهای تولید داخل، نادرست بوده است.

ابتکار نیز به سرعت نسبت به گزارش نمایندگان مردم در کمیسیون اصل 90 واکنش نشان داد و گفت: آنها می‌توانند نظر خودشان را بدهند؛ ما موضعمان این است که در سال گذشته 44 روز هوا بهتر شد و ما نتیجه را می‌بینیم؛ من به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت، آقای مهندس زنگنه به عنوان وزیر نفت و آقای مهندس نعمت‌زاده به عنوان وزیر صنایع همه همین را تایید می‌کنند که وضعیت هوا بهتر شده و بنزین‌های آلوده حذف شده‌اند، وزیر نفت رسما به ما اعلام کرده که بنزین‌های آلوده را از اردیبهشت 93 به طور کامل از رده خارج کرده است، این اعلام رسمی است و فکر نمی‌کنم که دیگر جای بحث و صحبت باقی باشد.

وی در این اظهارات مدعی شده بود: این مباحث گذشته است و ما داریم پیش می‌رویم. 44 روز هوا بهتر شده و باید آن را امسال گسترش دهیم و آن حرف‌ها برای گذشته است؛ بنزین‌های پتروشیمی یک دوره‌ای آلودگی داشت و تمام شاخصهای آن هم موجود است.

اما نکته‌‌ای که رئیس سازمان محیط زیست در اظهارات خود پس از گزارش نهایی کمیسیون اصل 90 نهایت تلاش خود را برای کتمان آن به خرج داد، این بود که وی مدعی افزایش شاخصهای کیفیت هوا در 44 روز سال 93 در کلان‌شهرهایی مانند تهران و اصفهان شد و این امر را به دلیل توقف تولید و مصرف بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها اعلام کرد اما حقیقت این بود که اصولاً بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها در زمان تولید نیز به هیچ عنوان در کلان‌شهرهایی مانند تهران و اصفهان توزیع و مصرف نمی‌شد و این بنزینها در سایر شهرهای کشور توزیع می‌شد.

لذا ادعای اینکه افزایش تعداد روزهای پاک در شهری مانند تهران به دلیل توقف مصرف بنزینهای داخلی بوده، از اساس نمی‌توانست صحیح باشد و این امر به هیچ عنوان نمی‌توانسته در شاخصه‌های کیفی هوای تهران موثر بوده باشد.

بنزینهای که به اسم یورو 4 وارد کشور شد و سطح یورو 2 را هم نداشت 

اما بعد از حذف بنزین تولید داخل، اسنادی درباره کیفیت و سطح استاندارد ادعایی بنزینهای وارداتی منتشر شد و به اذعان و اعلام کارشناسان و نمایندگان مشخص شد که کیفیت بنزینهای وارداتی در سطح استاندارد یورو 2 هم نبوده است؛ مسعود میرکاظمی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم در آذر سال 94 تاکید کرد: کشورهای عربی ریفورمیت را از ایران می‌گیرند با موادی مخلوط می‌کنند و با عنوان یورو 4 به وزارت نفت ایران می‌فروشند.

وزیر اسبق نفت و نمایند مردم تهران در مجلس نهم درباره کیفیت بنزین‌های وارداتی در دو سال گذشته اعلام کرد: بنزینهایی که به تازگی وارد کشور شده علی‌رغم ادعای مسئولان وزارت نفت و سازمان محیط زیست به هیچ وجه یورو 4 نیست؛ تا یک سال پیش می‌گفتند مشکل  آلودگی هوا از بنزین تولید داخل است اما سوال من از مجموعه وزات نفت این است، حالا که بنزین با حجم انبوه  از خارج وارد می‌کنید چرا آلودگی هوا تشدید شده است.

آلودگی بنزینهای پتروشیمی خلاف واقع است 

همچنین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمهدی موسوی‌نژاد؛‌ نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس دیگر نماینده‌ای بود که نسبت به بنزینهای وارداتی و خبرهای طرح شده واکنش نشان داد و گفت:‌ تمام ادعاهای طرح شده مبنی بر آلودگی بنزین‌های پتروشیمی و یورو 4 بودن بنزین‌های وارداتی خلاف واقع است؛ متاسفانه مسئولان ذی‌ربط و سازمان استاندارد مدارک دال بر استاندارد بودن بنزین‌های وارداتی را به نمایندگان نداده‌اند، یورو 4 بودن بنزین‌های وارداتی هنوز مشخص نیست؛ از طرق مختلف به اسنادی دست یافته‌ایم که نشان می‌دهد این بنزینها حتی یورو 2 هم نیست و متاسفانه رفتارهایی که درباره بنزین‌های پتروشیمی صورت گرفت، بازی سازمان محیط زیست و غیرقابل قبول است.

وی متذکر شده بود: گفته‌های خانم ابتکار درباره بنزین‌ها خلاف واقع است چرا که مسئولان ذی‌ربط گزارش‌های خود را به کمیسیون‌های انرژی، اصل 90 و بهداشت و درمان ارائه داده‌اند و تطابقی با ادعاهایشان نداشته است.

انتهای پیام/

تبلیغات

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق [email protected] تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار