افزایش یا کاهش قیمت؛ کدام درست است؟

به گزارش فرهنگ نیوز، مدتی است که بحث تغییر تعرفه های مخابراتی شاه کلید صحبتهای مدیران مخابراتی کشور است. مخابرات ایران که سخن از ورشکستگی در برخی استانها دارد، به دنبال افزایش تعرفه هستند و میگویند دخل و خرج با هم همخوانی ندارد. وزارت ارتباطات نیز همواره اعلام کرده افزایش تعرفه نیازمند ارائه برنامه توسعه توسط مخابرات است. تغییرات مدیریتی همسو با نظر وزارت ارتباطات بالاخره انجام شد، برنامه توسعه ای هنوز اعلام نشده اما رییس سازمان تنظیم مقررات در مصاحبه ای افزایش تعرفه را اعلام کرد. هنوز معلوم نیست وزارت ارتباطات بر اصول خود مانده یا خیر اما این سوال بی پاسخ است که برنامه توسعه کجاست. شاید استدلال« قیمت سه تومان در هر دقیقه بسیار ناچیز است»، استدلال درستی باشد اما پسرفت شبکه مخابرات ایران نیز یک واقعیت مشهود است.

یک افزایش قیمت و یک کاهش؛ کدام درست است؟

چندی پیش تغییری در شرکت ارتباطات زیرساخت کلید خورد، مدیری جوان سکان هدایت این شرکت را بر عهده گرفت و در اولین اظهار نظرها گفت که مهمترین برنامه اش کاهش سود زیرساخت به نفع محتوای داخلی و توسعه شبکه ملی اطلاعات است. حرفی که خیلی ها ابتدا گمان داشتند شعارگونه است اما این مدیر جوان به وعده خود در کمتر از یک ماه عمل کرد، مراکز NIX تهران و شیراز راه اندازی شد و هزینه اتصال ارتباطات داخلی نزدیک صفر شد و هزینه اینترنت تا 40٪ کاهش یافت و هزینه ارتباطات بین استانی تا 80٪.

آذری جهرمی گفته این تغییرات تا 630 میلیارد تومان درآمد زیرساخت را کاهش داده اما نگاه استراتژیک بنده به تکلیف حاکمیتی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و همچنین بزرگ شدن بازار و بیشتر شدن درآمد بخش ICT کشور است. او اشاره کرده که در دوران مدیریتی خود درآمدهای زیرساخت را از درآمدهای ارزی ترانزیت بین المللی تامین خواهد کرد. پس از این نگاه و تصمیم و اقدام سریع، توافقاتی امضا شد و شرکتهایی سرویس داخلی را با نصف قیمت اینترنت به کاربر نهایی عرضه کردند. اکنون مدیر شرکت صبا ایده (آپارات و فیلیمو) که بزرگترین سرویس ویدیویی کشور است، اظهار داشته که پنجاه درصد رشد ترافیک داشته و هشتاد درصد رشد درآمد.

به نظر می رسد نگاه استراتژیکی که زیرساخت به بازار داشت و تبدیل به اقدام کرد زود به ثمر نشسته است. شاید بتوان اقدام و عمل توامان را در این عرصه دید.

سوال اینجاست که چرا مخابرات نگاه استراتژیک خود را تغییر نمی دهد و دائما به دنبال تامین هزینه های سو مدیریت و ساختار عریض و طویل خود از جیب مردم است. شاید باید در مخابرات نیز به دنبال جوان گرایی بود.

در شرایطی که نرم افزارهای پیام رسان و OTT ها در دنیا مدل رفتاری کاربران را تغییر داده اند و پیامک و صوت را به سمت خود جذب کرده و هزینه صفر ریالی دارند، اپراتورهای باسابقه دنیا با ارزان کردن خدمات پیامک و صوت در حد صفر و دادن پکیج های بی نهایت پیامک و صوت و داده به کاربران به رقابت با OTT ها می پردازند، در ایران شیوه غلط دیگری در حال امتحان است. شاید لازم بود بجای افزایش هزینه ها فکری به حال ادغام مجدد همراه اول و شبکه تلفن ثابت در مخابرات کرد.

بهتر است هنوز تا مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ابلاغ نشده، وزیر ارتباطات که عموما به افکار عمومی احترام میگذارند، تصمیمی قاطع بگیرند و طعم شیرین اقدام بزرگ شرکت زیرساخت را با افزایش هزینه های مخابرات تلخ نکنند.

تبلیغات

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق info@morix.ir تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار