اعتراض دیده‌بان شفافیت به اخراج مدیران المهدی و هرمزال

دیده‌بان شفافیت و عدالت که احمد توکلی ریاست هیأت مدیره این سازمان مردم‌نهاد را بر عهده دارد، طی نامه‌ای به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به اخراج مدیران آزاده المهدی و هرمزال اعتراض کرد.

مهر: دیده‌بان شفافیت و عدالت که احمد توکلی ریاست هیأت مدیره این سازمان مردم‌نهاد را بر عهده دارد، طی نامه‌ای به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به اخراج مدیران آزاده المهدی و هرمزال اعتراض کرد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای دکتر ربیعی

وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سلام علیکم؛ رمضان­تان مبارک

ضمن تشکر از مواضع شما در ماجرای چگونگی برخورد با کارگران در ماجرای معدن تکاب، توجه جنابعالی را به موردی مهم‌تری، پیش از آنکه فرصت از دست برود، جلب می­‌کنیم.

بیش از 2 سال پیش با دریافت اطلاعات و اسناد موثق از وضعیت اسف­بار مدیریت در مجتمع آلومینیم المهدی و هرمزال بندرعباس، طی تماس­‌ها و مکاتبات متعدد با جناب آقای کرباسیان مدیرعامل محترم ایمیدرو، سرانجام مدیرعامل مورد اعتراض تغییر کرد. در این مسیر مدیرانی از مجتمع به ویژه آقای نامجو و آقای منفرد در انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و حفظ منافع ملت بیشترین کوشش را برای نجات این مجتمع عظیم بکار گرفتند.

اطلاعات منتقل شده به نمایندگان و اعتماد متقابل ایجادشده در این فرایند، باعث شد این مدیران مردمی دوش به دوش تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در برابر این واگذاری غیرعادلانه و غیرقانونی سرمایه مردم ایستادگی کنند.

رفتار جانبدارانه و از حاجت­مندانه مسئولان ذیربط دولتی موجب تقویت زیاده‌خواهی و احساس پشت‌گرمی خریدار شد. نتیجه آن شد که وی پا از گلیم خویش بیرون گذارد و فشار را بر کارگران زحمتکش آغاز کند و به اخراج کارگران و مدیران متدین و وطن‌خواه دست یازد.

البته وقتی خریدار در نیمی از زمینی در مرکز شهر بندرعباس برای نماز جمعه مصلی بسازد و در نیم دیگر مرکز تجاری و در جلسات رسیدگی به اعتراض نمایندگان، مسئولان خصوصی‌سازی به عنوان وکیل مدافع خریدار ظاهر شوند و در جلسه استانداری هرمزگان برای رسیدگی به اختلافات کارگری با حضور خریدار، نماینده کارگران راه داده نشود، باید هم طلبکاری به اینجا برسد که با کارگران و مدیران مجرب و شجاع چنین رفتار شود.

جریان ناصواب امور در این بنگاه بزرگ نافی منافع ملی است به همین دلیل ما همچنان از طریق دادگاه عمومی تهران برای فسخ این معامله غیرقانونی و زیانبار برای دولت و ملت، به کوشش خود ادامه می­‌دهیم اما یک موضوع مهم را برادرانه تذکر می‌دهیم و اصلاح سریع امر را خواهانیم.

این توقع در واقع اجرای قانون در جبران اقدامات غیرقانونی پیرامون اخراج مدیران مذکور و کارگران عزیز است. اگر هر کسی سابقه مرا از خاطر برده باشد جنابعالی که از سال 1360 هنگام خدمتگزاری اینجانب در مسئولیت وزیر کار در حمایت توأمان از مدیران و کارگران و سامان دادن مشکلات کارگری همواره یاور وزارت کار بوده­‌اید، به خوبی می‌دانید که من نه مخالف خصوصی‌سازی هستم و نه از ضرورت تحکیم مالکیت و مدیریت و انضباط نیروی کار در واحدهای صنعتی غافلم.

ولی در عین حال؛ بلکه مقدم بر آن­ها، به اخلاق اسلامی و انسانی کارفرمایان و مدیران، مسئولیت اجتماعی و تعهدات قانونی آنان پافشاری داشته­‌ام و در دفاع از مالکیت مشروع چه تهمت‌ها که نشنیدم و چه ملامت­‌ها که نکشیدم. در عین حال از فعالان تصویب قانون مربوط به واگذاری­‌ها در مجلس هفتم بودم. اما واگذاری با حراج منابع ملت متفاوت است.

برخورد خریدار در این موضوع از جهات مختلف ناصواب است:

قانون کار و قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 برای نحوه تعدیل و تغییر نیروی کار واحدهای واگذار شده احکامی دارد که به وی اجازه چنین برخوردهایی را نمی­‌دهد. به عنوان مثال بند 3 ماده 16 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 واگذاری به این شرط مشروط است که خریدار قبول کند تعداد کارکنان واحد را تا 5 سال کاهش ندهد.

امر به معروف و نهی از منکر امری واجب است که به گفته معصوم علیه‌السلام ترک آن موجب تسلط اشرار و طرد ابرار می‌گردد و اهمیت تمام واجبات در قبال آن همچون نم عطسه یک بز است در برابر اقیانوس. این برخورد درست عکس اهمیت این واجب مهم الهی بوده است.

قانون امر به معروف و نهی از منکر مصوب 1394، در ماده 8 در باره حق مردم در این باره چنین میگوید:

" ماده 8 ـ مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت، ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردارند و در چهارچوب شرع و قوانین می‌توانند نسبت به مقامات، مسئولان، مدیران و کارکنان تمامی اجزای حاکمیت و قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت­‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و کلیه دستگاه­‌هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی نسبت به آن­ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، امر به معروف و نهی از منکر کنند."

همان وجوب است که این حق را برای آحاد مردم ایجاد می‌کند که از فرد اول کشور هم بازخواست کنند، چه رسد به سایرین. به همین مناسبت قانون مذکور در ماده بعدی مانع‌تراشان را به مجازات هشدار می‌دهد:

" ماده 9ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند..... افرادی که با سوءاستفاده از قدرت یا اختیارات قانونی و اداری از طریق تهدید، اخطار توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تغییر محل خدمت، تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت، محرومیت از سایر حقوق و امتیازات، مانع اقامه امر به معروف و نهی از منکر شوند؛ علاوه بر محکومیت اداری، به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری، حسب مورد به مجازات بند (پ) ماده (20) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند."

توجه کنیم که اعتراض معترضان به واگذاری مجتمع آلومینیوم هرمزگان همواره متوجه مسئولان دولتی بوده است. بنابراین دولت محترم نمی‌تواند و نباید اجازه دهد مدیران مقاوم در برابر سوءجریانات مجازات شوند بلکه واجب است ترتیبی اتخاذ کند که این ناهیان از منکر تشویق و مرتکبین منکر تنبیه شوند. انجام این وظیفه قانونی از حیث آثار نیز برای دفاع از آزادی بیان وتقویت سرمایه اجتماعی ضروری است.

قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد مصوب 1387 نیز در این باره چنین می‌گوید:

"ماده15 ـ مقامات، مدیران و سرپرستان مستقیم هر واحد در سازمان­‌های دولتی بند (الف) ماده (2) این قانون به تناسب مسئولیت و سرپرستی خود موظف به نظارت بر واحدهای تحت سرپرستی، پیشگیری و مقابله با فساد اداری، شناسایی موارد آن و اعلام مراتب حسب مورد به مراجع ذی‌صلاح می‌باشند. واحدهای حقوقی، بازرسی و حراست و حفاظت پرسنل دستگاه­‌های مربوط، موظف به پیگیری موضوع تا حصول نتیجه می‌باشند."

برای حمایت از مدیران وظیفه شناس نیز وظایفی را برای دولت و دستگاه­‌ها و مسئولان مقرر کرده است:

" ماده17- دولت مکلف است طبق مقررات این قانون نسبت به حمایت قانونی و تأمین امنیت و جبران خسارت اشخاصی که تحت عنوان مخبر یا گزارش‌دهنده، اطلاعات خود را برای پیشگیری، کشف یا اثبات جرم و همچنین شناسایی مرتکب، در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار می‌دهند و به این دلیل در معرض تهدید و اقدامات انتقام‌‌جویانه قرار می‌گیرند، اقدام نماید....

د ـ هر گونه رفتار تبعیض‌آمیز از جمله اخراج، بازخریدکردن، بازنشسته نمودن پیش از موعد، تغییر وضعیت جابجایی، ارزشیابی غیرمنصفانه، لغو قرارداد، قطع یا کاهش حقوق و مزایای مخبر، گزارش‌دهنده و منبعی که اطلاعات صحیحی را به مقامات ذی‌صلاح قانونی منعکس می‌نمایند، ممنوع است."

پس بر اساس این قانون نیز باید جبران مافات سریعاً صورت بگیرد. سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت از جنابعالی می­‌خواهد که دستور فوری برای اصلاح وضعیت پیش آمده صادر فرمایید. لطفاً از نتیجه امر دیده­‌بان را نیز مطلع فرمایند.

احمد توکلی

رئیس هیأت مدیره سازمان مردم‌نهاد "دیده­‌بان شفافیت و عدالت"

تبلیغات

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق info@morix.ir تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار