دولت به ویژه وزارت جهاد و راه در زمینه قانون حفظ کاربری اراضی هماهنگ نیستند

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت، امروز (سه شنبه 25 خرداد) جلسه مجمع نمایندگان استان مازندران با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

انتقاد از اجرایی نشدن قانون حفظ کاربری اراضی

دراین دیدار قاسم احمدی لاشکی با عرض تبریک برای انتخاب لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان استان مازندران در حال حاضر 12نفر هستند اما استان گیلان با جمعیت 2 میلیون و 400 هزار نفری 13 نفر نماینده دارد که نیاز است به این اختلاف تعداد نمایندگان توجه شود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حضور 10 نفر از نمایندگان استان مازندران در کمیسیون های مختلف مشخص شده است افزود: متأسفانه برخی از نمایندگان با توجه به رشته تحصیلی و تخصص خود در کمیسیون های مربوطه حضور ندارند و نیاز است در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی ادامه داد: قانون حفظ کاربری اراضی در مجلس قبل اصل 85 شد و ما امیدوار بودیم که با تصویب این قانون دغدغه ها تا حدودی در خصوص تغییر کاربری ها کاهش پیدا کند اما متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی در ابتدا دوگانه عمل کرد و دست آخر نیز با این طرح مخالفت کرد.

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه 2 هزار و 100 روستا در مازندران گرفتار موضوع ساخت و ساز هستند تصریح کرد: بسیاری از این ساخت و سازها توسط مردم و برای فرزندانشان انجام می شود اما توسط مسئولان مربوطه جزء تغییر کاربری ها به حساب آمده و برای مردم منطقه این موضوع مشکل ساز شده است هر چند که ما به هیچ عنوان حاضر به تخریب محیط زیست، و منابع طبیعی نیستیم اما گرفتاری های مردم نیز باید مرتفع شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات استان مازندران جاده کندوان و چالوس می باشد گفت: از اقدامات وزارت راه در پیگیری به ثمر رساندن آزادراه تهران شمال هستیم اما نیاز است که مشکلات موجود در جاده کندوان و چالوس نیز مرتفع شود.

اعتبارات سفرهای استانی در سال 94 صفر بود

در ادامه فلاح استاندار مازندران نیز با اشاره به برخی مشکلات در این استان گفت: ریاست جمهوری سفری را به این استان داشتند و در این سفر طرح هایی برای حل مشکلات استان مطرح شد اما به رغم پیگیری های به عمل آمده به دلیل نبود اعتبارات مناسب هیچ کدام از این طرح ها به نتیجه نرسیده است به طوری که اعتبارات برای طرح های سال 94 نیز در حد صفر می باشد.

وی با اشاره به اینکه جاده هراز بیشترین ترافیک را داراست، افزود: متأسفانه احداث جاده سوادکوه به قائمشهر نیز پس از گذشت چندین سال به اتمام نرسیده است و با توجه به اینکه همه مسئولان در استان مازندران به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید دارند اما اعتبارات در نظر گرفته شده برای بخش های مختلف از جمله صنعت که در حدود 470 میلیارد تومان است به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

فلاح ادامه داد: بارها به این نکته تأکید شد که اگر 3 سال فرصت به ما بدهند 500 هزار تن برنج در استان مازندران با همین سطح کشت تولید می شود اما به دلیل واردات بی رویه مشکلات بسیاری در تولید برنج در استان مازندران به وجود آمده است.

مهمترین چالش مازندران، بحث پسماندها و مشکلات زیست محیطی است

همچنین نیاز آذری به عنوان یکی دیگر از نمایندگان استان مازندران افزود: مازندران ظرفیت های بسیار و چالش های مهمی دارد که باید برای آنها چاره اندیشی کرد به طوری که مهمترین چالش موجود در این استان بحث پسماندها و مشکلات زیست محیطی است.

وی افزود: با وجود بارش سالانه باران به میزان 700 میلی‌متر اما در بسیاری از شهرها و روستاهای این استان مشکل آب شرب وجود دارد از سویی دیگر بیکاری در استان مازندران بیداد کرده و ما هیچ پاسخی برای مردم در این خصوص نداریم.

انتقال آب خزر به استان سمنان غیرقابل قبول است

در ادامه شاعری نیز با تأکید بر اینکه تنها 10 درصد آب در مازندران مهار می شود گفت: انتقال آب خزر به استان سمنان راهکار غیرقابل قبولی بوده و باید برای حل مشکلات موجود در استان سمنان از راهکارهای دیگر استفاده نمود.

وی تأکید کرد: تخریب جنگل ها از سوی برخی افراد نیز اتفاقی است که تا کنون موجب وقوع سیل های بسیار در این استان شده است همچنین به توسعه قطار برقی در این استان توجهی نشده و هیچ نوسازی در این زمینه صورت نگرفته است.

مهمترین مشکل استان، تعطیلی واحدهای تولیدی است

در ادامه عزت الله یوسفیان ملا نیز با انتقاد از تعطیلی واحدهای تولیدی در استان مازندران گفت: مهمترین مشکل در این استان مسئله صنعت و تعطیلی واحدهای تولیدی است همچنین عدم احداث چندین پل در شهرستان قائمشهر به دلیل درخواست مردم تا کنون مشکلات بسیاری را برای مردم این منطقه بوجود آورده است.

مصوباتی بدون پول و سرمایه

در ادامه علی اصغر یوسف نژاد نیز با اشاره به اینکه باید در مجلس مصوباتی بدون پول و سرمایه برای مازندران در نظر گرفته شود گفت: متأسفانه به دلیل وجود مشکلات مالی در دولت مصوباتی که نیاز به سرمایه دارد به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید بنابراین باید مصوباتی را در جهت سیاست گذاری های مناسب و ارتقاء منابع عمومی برای این استان در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه آخرین مسیر برای تصویب منطقه آزاد در کشور مجلس شورای اسلامی است افزود: استان های شمالی کشور به دلیل ارتباط با کشورهای همسایه آن منطقه می توانند در جذب گردشگر و توریست موثر باشند بنابراین انتظار می رود که استان مازندران نیز جزو مناطق آزاد محسوب شود.

عدم توجه به زیرساخت های جاده ای استان مازندران

همچنین رضیان نماینده قائمشهر نیز در این جلسه با انتقاد از عدم توجه به زیرساخت های جاده ای استان مازندران گفت: بی توجهی به زیرساخت های جاده ای جذب گردشگر را با مشکل روبرو می کند همچنین در بخش کشاورزی به دلیل عدم وجود بسته های حمایتی در ارتقاء تولید ماشین آلات و ارائه تسهیلات این بخش را با مشکل روبرو کرده است.

از سوی دیگر شمس الله شریعت نژاد نیز با اشاره به اینکه بهره وری در کشاورزی استان مازندران با مشکل اساسی روبرو است گفت: تأمین آب شرب با وجود بارندگی 1200 میلیمتری در غرب مازندران با مشکل روبرو است که باید به این موضوع توجه ویژه شود.

عقب افتادگی های استان مازندران باید حل شود

در ادامه لاریجانی با اشاره به اینکه برگزاری اینگونه جلسات با مجامع نمایندگان برای رفع مشکلات استان ها موثر می باشد گفت: استان مازندران دارای عقب افتادگی‌هایی است که باید این مشکلات حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با برگزاری چندین جلسه در مجمع حداقل دو حکم را برای رفع مشکلات مازندران در برنامه ششم مورد بررسی قرار دهیم که یکی از این مشکلات پسماند و آن هم پسماند تر در استان مازندران است بنابراین برای رفع مشکل پسماند سمت و سو باید به سمت کمپوست باشد.

لاریجانی تصریح کرد: جاده فیروزکوه هر چه سریعتر باید دو بانده شود و در این رابطه ما رایزنی های خود را با وزارت راه و شهرسازی خواهیم نمود. همچنین دو بانده شدن جاده هراز نیز باید تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

وی با تأکید بر تهیه سند آمایش استانی برای مازندران تصریح کرد: اگر این سند را مبنا قرار دهید می توان بین نمایندگان برای رفع مشکلات استان تقسیم کار صورت گیرد اما در حال حاضر مهمترین راهکار برای رفع مشکلات مازندران راه اندازی صنایع مسکوت مانده در این استان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در شهرستان آمل 52 درصد صنایع به حالت تعطیل درآمده است افزود: باید تسهیلات لازم برای راه اندازی مجدد صنایع ارائه شود.

لاریجانی با اشاره به بررسی قانون حفظ کاربری اراضی در مجلس نهم گفت: قوه قضائیه از این قانون حمایت می کند اما دولت به ویژه وزارت جهاد و راه در این زمینه هماهنگ نیستند و حرف های متفاوتی دارند بنابراین بررسی های لازم باید برای افزایش تعامل و همکاری ها صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بهتر است برای وصل کردن شهرهای استان مازندران پروژه قطار برقی با سرعت عمل بیشتری پیگیری شود و به طور حتم بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این زمینه خواهد بود چرا که این پروژه در جذب گردشگر بسیار موثر است اما پیشنهاد می شود که برای جلسه آینده نمایندگان کلیه استان های شمالی کشور پیشنهادات خود را در جهت رفع مشکلات برای طرح در برنامه ششم آماده کنند تا بین نمایندگان تقسیم کار صورت گیرد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/GC2RH5

تبلیغات

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق [email protected] تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار