وقتی سخنان امام فراموش شود، متوسلیان‌ها هم از یاد می‌روند/ هنوز چوب اعتماد به لیبرال‌ها را می‌خوریم/ سایه تفکر نهضت‌آزادی‌‌ها هنوز در دانشگاه‌های ماست/ آمریکا نتوانسته انقلاب روح‌الله را از بین ببرد

گروه احزاب خبرگزاری فارس- امین صبحی و مریم عاقلی: «صدیق‌ترین مفسری» که نسل ما برای تبیین خط حضرت روح‌الله می‌شناسد، شخص آیت‌الله خامنه‌ای است، مفسری که در میانه‌ی میدان هجمه‌ها و بدعت‌ها علیه حضرت خمینی بعد از 27 سال شاخص می‌دهد و راه می‌گشاید تا مسیر اشتباه نشود و امام غیرانقلابی را به‌جای «امام انقلابی» به نسل‌ِ امام و انقلاب ندیده، معرفی نکنند.

امسال در حرم حضرت روح‌الله برایمان از «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» سخن گفت و دوباره تأکید کردند که "امام،«امامِ انقلابی» بود و همین صفت علت اصلی عصبانیت قدرت‌های مادی از ایشان است."

گرچه معرفی «امام بدون تحریف» و «امام واقعی» دغدغه همه‌کسانی است که خود روزگاری در کنار امام به مبارزه و نظام سازی پرداخته‌اند اما، پیچیده شدن تحریف‌ها علیه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که هنوز هم به تعبیر رهبرمان، قدرت‌ها از کلمه‌ی انقلاب و انقلابی‌گری ملت ایران به‌شدت هراس دارند.

در این پرونده برای بازخوانی «اصول امام» به سراغ برخی چهره‌های سیاسی رفته‌ایم که یا خود در مبارزه بوده‌اند و همپای حضرت امام یا روایتگر تاریخ سیاسی زمان انقلاب هستند.

ریشه‌‌یابی قرائت‌هایی مجعول از اسلام همچون «اسلام رحمانی»، «اسلام آمریکایی» و «مذمت اسلام انقلابی» و تعمیم دادن این نگاه به‌کل حرکت انقلاب اسلامی و امام یکی از مهم‌ترین نقاط ثقل این پرونده است. 

آنچه در ادامه می‌آید گفت‌و‌گوی مشروح خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس با سردار سعید قاسمی، فعال سیاسی و از فرماندهان دوران دفاع مقدس است؛ او از معدود افرادی است که در فکه (محل شهادت مرتضی آوینی) شاهد لحظه شهادت سید شهیدان اهل قلم بود.

سعید قاسمی فارغ‌التحصیل رشته معماری از دانشگاه علم و صنعت بوده، و هم اکنون به عنوان استاد معماری و شهرسازی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مشغول تدریس است.

سردار قاسمی و چهره‌های نظیر او سعی می‌کنند مواضع شفافی در خصوص مسائل سیاسی داشته باشند، وی به عنوان یکی از فرماندهان سابق جنگ تحمیلی اعتقاد دارد: «یا باید بطور کامل خط فکری امام را پذیرفت یا مثل برخی از فرماندهان دوران جنگ باید گفت بیایم بر سر منافع مشترکمان با آمریکا مذاکره کنیم.»

تاکید سعید قاسمی بر لزوم محوریت قرار گرفتن صحیفه حضرت امام و «مانیفست انقلاب اسلامی» دانستن صحیفه از سوی او، باعث شد برای مرور شاخص‌های «امام انقلابی» به سراغ مصاحبه با این سردار دوران دفاع مقدس برویم.

سعید قاسمی که همرزم جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان، در لشکر محمد رسول الله(ص) بود. در این مصاحبه با متن‌خوانی از مکتوبات حضرت روح‌الله، بار دیگر غفلت سیاسیون از مانیفست انقلاب و محو شدن آن در معادلات سیاسی را گوشزد کرد.

فارس: ما سوال خود را از فرمایشات حضرت آقا در حرم امام آغاز می‌کنیم، رهبر انقلاب فرمودند که دشمن با «امام انقلابی» و انقلابی‌گری حضرت امام دشمنی دارد،‌با توجه به این تأکیدات شما مهم‌ترین شاخص‌های امام انقلابی و امام واقعی را چه مؤلفه‌ها و اصولی می‌دانید؟

سعید قاسمی: من ابتدا به نوبه خود بیست و هشتمین سالگرد رحلت این امام عزیز کسی که سیر تاریخ را عوض کرد، خدمت شما و همه عزیزان، رهبر انقلاب و مردم خوب و شهیدپرور، تسلیت عرض می‌کنم.

*انقلاب رسول‌الله در اثر بی‌بصیرتی مردم و خواص به انحراف کشیده شد

از جانب دیگر آغاز بیست و هشتمین سالگرد ولایت رهبر عزیز و سکانداری که اگر نقش ایشان نبود،‌ انقلاب با خطرها مواجه می‌شد را تبریک می‌گویم، ما در این داستان شاهد داستان تنزیل انقلاب رسول‌الله هستیم که بعد از رحلتشان، 25 سال بعد طول کشید که از یک انحراف آشکار، پرچم دوباره به دست اهلش افتاد، همان کسی که در هزاران نقطه و خاصه در غدیر، تکلیف به عهده او گذاشته شد بود اما به سهولت و راحتی تاریخ به تحریف رفت و انقلاب رسول‌الله در اثر بی‌بصیرتی مردم و خواص به انحراف کشیده شد و تأویل بدست امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام افتاد.

اگرچه بعد 25 سال حکومت و پرچم دست ایشان رسید اما حکومت‌شان کمتر از پنج سال طول کشید و در طول این پنج سال، سه نبرد داخلی اتفاق افتاد که از آن به عنوان فتنه یاد می‌کنیم که ایشان در نهج‌البلاغه به عنوان فتنه ناکثین، قاسطین و مارقین که بسیار پیچیده و سخت بود، یاد می‌کنند که از این رو حکومت حضرت بیش از پنج سال دوام نیاورد و فرزندان گرامی‌شان. حسنین هم با نوعی پیچیدگی در مقطع خود مواجه شدند،

هم حسن‌بن‌علی و برادر بزرگوارشان حسین‌بن علی که فاجعه کربلا اتفاق افتاد که پیوسته به عنوان اعظم مصیبت «لایوم‌ کیومک یا اباعبدالله» از آن یاد می‌کنیم.

* آقا روح‌الله یک دهه طلایی پرچمدار بود

در انقلاب بزرگ ما یک دهه طلایی خود پرچمدار آقا روح‌الله بود که ما باید 15 سال تبعید هم به ایشان اضافه کنیم که در واقع همان حدود 25 سال می‌شود و این دوران با این آیه «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی وَ فُرادی» شروع شده است.

*امام در مقطعی که بوی مرگ و ناامیدی می‌بارید، پرچم را بلند کردند

امام در مقطعی که از در و دیوار، زمین و آسمان بوی مرگ، یأس، ترس و ناامیدی می‌بارد، پرچم را بلند کردند، بنا به دلیلی در همان سال اول بعد رحلت حضرت آیت‌الله بروجردی قیام و خرداد سال 42، قیام و نهضت اتفاق نیفتاد که دلایل زیادی دارد و جای بحث آن اینجا و در این مصاحبه نیست؛ اما یک علت آن بود که این میوه هنوز کال بود و همه چیز پخته نشده بود.

میوه کال اگر می‌خواست به زور انقلاب مسلحانه اتفاق بیفتد -یعنی امام اذن می‌داد که مردم مسلح شوند و قیام مسلحانه کنند، مانند چیزی که در بحرین هست یا مصر و لبنان و جاهای دیگر و یکباره دست به اسلحه می‌شدیم- مشخصا این انقلاب یک انقلاب سزارینی می‌شد، یعنی به زور میوه کال را می‌خواستیم بکَنیم اما تقدیر الهی اینگونه بود که 15 سال باید صبر می‌کردیم مانند درخت گردویی که 10-8 سال شما زیر بار آن می‌نشیند.

خود امام روح‌الله می‌فرماید ما یک خبطی کردیم، چون جایی می‌گویند همه چیز آماده بود چرا نشد؟ فرمودند اتفاقی افتاد و عمل ناصوابی انجام گرفت و خداوند 15 سال انقلاب را به تأخیر انداخت. از ایشان پرسیدند چه ناهماهنگی در کار بود؟ امام گفت همین که ما باورمان آمد که بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی، می‌توانیم مرجع بزرگ بشویم،‌ خدا گفت این منیت را داری باید 15 سال به تبعید بروی، یک سال ترکیه و 14 سال نجف،‌ آنجا در ضریح آقا علی‌بن‌ابی‌طالب پنجه بینداز و واقعا باید به آن برسی که همه چیز از اوست بعد برای انقلاب بیا؛ اگر نه کار درست در نمی‌آید. 

* نَفس قدسی امام این انقلاب را به ثمر رساند

یعنی نَفس، نَفس قدسی نمی‌شود، آن نمی‌شود که تو بگویی و مردم از آن سر دنیا با نوار کاست -نه ماهواره دارند نه اینترنت- به اینجا بیاید و دقیقا برد آن مانند برد آن‌تایم سیستم‌های جدید باشد، یعنی امام دیروز صحبت کرده، امروز در یزد، کاشان، تهران و آبادان و کل ایران در مساجد فایل اسکن شده بیانات امام باید موجود باشد و به مدل‌های مختلفی توزیع شود.

انقلاب ما یک انقلاب کامل است و باید به این مسئله توجه کنیم، انقلاب ما یک انقلاب سزارینی نبود و همه چیز آن کامل است، برای یک حرکت انقلابی یعنی برای تغییر - نه رفروم - بلکه تغییر ماهوی و بنیادین، به تعبیر امام علی(ع) «لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ اَلْقِدْرِ حَتَّى یَعُودَ أَسْفَلُکُمْ أَعْلاَکُمْ وَ أَعْلاَکُمْ أَسْفَلَکُمْ» یعنی پایینی‌ها می‌آیند بالا، پابرهنه‌ها می‌آیند بالا، همان کسانی که چیزی نداشتند، چه آنهایی که انقلابی ماندند و چه آنهایی که نوکیسه شدند، یک روزی موتور رِکس نداشتند برای روضه‌خوانی، بعدا آیت‌الله فلانی می‌شوند و طلا پارو می‌کنند.

فارس: این انقلاب کامل و جامع مهم‌ترین مؤلفه‌هایش چه بود؟

سعید قاسمی: برای این انقلاب ریشه‌ای باید همه چیز آن کامل باشد، اولاً لیدر می‌خواهد، باید در رأس این هرم یک نفر آن را هدایت کند. اگر مرکز فرماندهی نباشد یعنی یک نفر که هدف آخر را نزند، کار ابتر می‌ماند.

*اگر مبنای عقیدتی انقلاب تدوین نشود منحرفین و ربایندگان انقلاب را می‌ربایند

دوم یک مبنای عقیدتی و ایدئولوژیکی باید تدوین شده برای این انقلاب باشد که بر اساس آن مبنا همه بدانند اگر پای کار آمدند به کجا می‌خواهیم می‌رسیم و کجا را می‌خواهیم بگیریم و اگر نه فقط بگوییم سیستم کمونیستی باید عوض شود، بعدش چه می‌خواهیم و چه باید بیاوریم معلوم نباشد مردم گیج و کلافه می‌شوند و منحرفین و ربایندگان انقلاب را می‌ربایند، پس انقلاب یک ایدئولوژی می‌خواهد که امام روح‌الله این را هم دارد و کار خودش هم نیست و حسین‌بن‌علی (ع) کل بستر تاریخی را آماده کرده است. ایدئولوژی‌اش این است که تیغ بر شمشیر پیروز است، خون بر شمشیر پیروز است، استراتژی انقلاب این است.

فارس: در این 15 سال چه اتفاقاتی افتاد و این بستر چگونه در 15 سال تبعید حضرت امام آماده شد؟

سعید قاسمی: این را خواهم گفت، پس این انقلاب در وهله اول لیدر می‌خواهد، دوما مبانی فکری می‌خواهد تا هم توجیه باشد و کسی گیج و کلافه نباشد سوما رسانه می‌خواهد، اگر در این رسانه نتوانید پیام لیدر را برسانید، کار ابتر می‌شود.

لیدر صحبت می‌کند حرف از این سر دنیا به آن سر دنیا می‌رود، اما حرف رهبر ما نمی‌‌رود و حرف رهبرمان در همین جزیره هَدَم می‌شود.

جالب نیست؟ چون رسانه دست مافیاست حرف امام هیچ جا نمی‌رود و اگر رفته است یک زلزله و آتشفشانی اتفاق افتاده است. مگر نه در این مدل رسانه‌ای، فارس که هیچ صد الگو مثل فارس هم داشته باشید صدای رهبر بیرون نمی‌رود، حتی در داخل هم صدا نمی‌رسد.

*مظلوم‌ترین چهره انقلاب، خود معمار آن است

در همین صدا و سیمای ما صدا بیرون نمی‌رود، مظلوم‌ترین چهره انقلاب، خود معمار آن است. صدا جایی نمی‌رود، اگر صدای روح‌الله رفته بود زلزله می‌شد، البته رفت اما این رفتن به درد نمی‌خورد چون به طرز وحشتناکی بایکوت رسانه‌ای هستیم، پس این کار رسانه‌ می‌خواهد، حضرت روح‌الله رسانه را هم تولید کرد.

*هیچکس حاضر نیست برای انقلاب انتلکتوئل‌ها و روشنفکرها خون بدهد

نکته چهارم بستر این انقلاب است، امام بستر این انقلاب را مسجد قرار داد، امام گهواره را مسجد قرار داد. مقری دارد، مساجد سنگر است. برای اجرای انقلاب رهبر، ایدئولوژی، رسانه و بستر هست اما چه کسی باید کف کار باشد و آن را اجرا کند؟

چه کسی باید خون بدهد، این را اگر نداشته باشی فقط یکسری انقلاب انتلکتوئل‌ها و روشنفکرها می‌شود. آنها دوست دارند در جای یک فضای شیرین و زیبایی صحبت کنند و غالبا هم می‌گویند مردم نمی‌فهمند ما چه می‌گوییم!

روشنفکرها می‌گویند مردم اول باید مبانی مدنظر ما را در دانشگاه پاس کنند و بعد در یک فضایی که پیپ و سیگار باشد، ما حرف بزنیم و همه مطالب را بگیرند. این رویه مردمی نیست، کسی برای این تفکر کاری کند و اصطلاحاً بیل نمی‌زند و جان‌نثاری و فداکاری نمی‌کند.

*پابرهنگان و مستضعفان همیشه در طول تاریخ به دنبال یک مختار بوده‌اند

اما انقلاب ما یک بستر دارد؛ یکسری مردم دارد که به تعبیر امام روح‌الله «پابرهنه، مستضعف از نظر فکری و مادی» اما اینها روی موج شور حسینی پرورش پیدا کرده‌اند و پیوسته در طول تاریخ بعد شکست حسین بن علی (ع) در کربلا اینها مدعی یک مختار بوده‌اند و همیشه دنبال کسی بوده‌اند که انتقام بگیرد و این‌ها را سازمان دهد تا آنها شمشیر بزنند. معروف است که می‌گویند نادرشاه افشار می‌خواست افغانستان را دوباره بعد از اشغال بگیرد، دید کسی خیلی خوب شمشیر می‌زند، به او گفت وقتی مملکت اشغال شد تو کجا بودی؟ گفت «نادر ما همیشه در طول تاریخ هستیم تو نبودی»

بنابراین تا پیش از امام هم، روح‌اللهی نبود که این اتفاق بیفتد، البته «روح‌الله‌چه»هایی بودند، حضرت آیت‌الله شیرازی، مدرس، آیت‌الله کاشانی اما اینها رکب خوردند اما هر جا ایستادند و تجربیات مثبت را استفاده کردند، در تاریخ خوش درخشیدند اما خبط هایی کردند که البته سناریوی الهی هم بی‌تأثیر نیست و ما باید همه چیز را از خدا بدانیم.

جمع‌بندی کنیم، لیدر، ایدئولوژی، بستر (مساجد) و فدایی و نیروهای پای کار لازمه تکمیل شدن یک انقلاب هستند. آن نیروی فدایی انقلاب، 15 سال قبل گفتند این حرکت اتفاق نمی‌افتد و ما سر کار هستیم و به امام گفتند تو برای این کار آدم نداری، امام جواب داد، سربازان من در گهواره هستند من به ذهنم می‌رسد، همه کسانی که این را شنیدند، خندیدند. یعنی اگر این، فیدل کاسترو، چه گوارا می‌گفت، این حرف را با آب طلا در همه جای دنیا می‌زدند ولی امام گفت سربازان من در گهواره هستند برخی اصلا متوجه منظور امام نشدند.

دقیق 15 سال بعد آنها و کسانی که امام گفته بود در گهواره هستند، آمدند و کار را تمام کردند. این یکی از پیشگوئی‌هایی بود که اگر آن را نوستر آداموس می‌گفت، همه می‌گفتند نوستر آداموس چنین حرفی زده است، امام از این دست پیش‌گویی‌ها زیاد دارد.

* «بسته انقلاب»، رهبر، رسانه، بستر و مردم پای کار می‌خواهد

انقلاب‌هایی که ناقص هستند یکی از این موارد بسته را ندارند. پس آن بسته انقلاب، رهبر، رسانه، بستر و مردم می‌خواهد، البته یک نکته مهم دیگر هم می‌خواهد؛‌ این انقلاب افرادی را می‌خواهد که در رینگ اول بر اساس آن مبانی توجیه باشند و آنها به مردم انتقال دهند،‌نمی‌شود مردم مستقیم با رأس هرم وصل شوند، آن حلقه انقلاب هم کامل بود، یعنی مطهری و مفتح و بهشتی و خامنه‌ای داشت یعنی تئوریسین‌هایی که توجیه بودند، بسته انقلاب کامل بود. باید این بسته انقلاب را الگو می‌کردیم، مثلا آقای یمن! می‌خواهی انقلاب کنی و بمانی؟ آقای مصر می‌خواهی؟ باید این بسته انقلاب خودت را اول کامل کنی.

این مصری‌ها به ایران آمدند، جوانان مصری در یک کنفرانس آمدند و شروع به بحث کردند و شروع به تخریب ما کردند که شما جا زدید و دیگر انقلابی نیستید، منظورشان بحث آمریکا و بحث‌های پسافرجامی بود، برخی هم ناراحت بودند که بله دیگر! ما انقلابی نیستیم و مصری‌ها انقلابی شده‌اند، ما گفتیم آقا اینطور نیست، برادر، مُرسی کجا، امام خمینی و امام خامنه‌ای کجا.

*دیگر اسمی از انقلاب مصر نمی‌شنوید

روزی که مُرسی به ایران آمد به اولی، دومی و سومی سلام و صلوات داد و وقتی به او گفتند که به دیدار با مقام معظم رهبری بروید، گفت وقت ندارم و وقتی به مصر بازگشت او را به زندان انداختند و تا همین الان، کلا انقلاب هم از دست رفت و اسمی از انقلاب مصر نمی‌شنوید، آن همه جوانان انقلابی اصلا معلوم نیست کجا رفتند. آن همه مردم که هر روز سفارتخانه آتش می‌زدند، یکباره انگار آب ریختند، مردم کجا رفتید شما؟

* امام فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید نه پشتیبان ریاست جمهوری و مجلس

یکی از مباحث ایدئولوژی در این «بسته انقلاب»، ولایت فقیه است، یعنی همان جا که امام فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این مملکت آسیبی نرسد، نه پشتیبان ریاست جمهوری و مجلس.

*آمریکا نتوانسته انقلاب روح‌الله را از بین ببرد

سی و هشت سال است با همه مدل پیچیدگی‌های تهدید سرپا مانده‌ایم، مگر آمریکایی‌ها اصلا اجازه می‌دهند که انقلابی اتفاق بیفتد. آنها برای همه دردها دارو دارند. برای همه چیز نسخه پیچیدند اما چرا نتوانستند انقلاب روح‌الله را از بین ببرند؟ چرا روح‌الله بعد از 15 سال که به ایران بازگشت در کنار ایشان قطب زاده، ابراهیم یزدی و بازرگان با کروات و با همه مدل فکری حضور دارند؟ چرا اولین کشوری که انقلاب ما را تأیید کرد، آمریکا بود؟ اساس انقلاب ما که ماهوی، ضدامپریالیسم و ضد آمریکایی است پس این دو مسئله با یکدیگر پارادکس است و جور در نمی‌آید.

*دیدار تیم بازرگان با برژینسکی مشاور امنیت کاخ سفید در ماه‌های اول انقلاب

می‌بینیم که در همان یکی دو ماه اول انقلاب دیدار برژینسکی مشاور امنیت کاخ سفید در الجزایر با تیم آقای بازرگان دیدار می‌کند؛ تاریخ بسیار جالب است، در آن دیدار چه صحبت‌هایی صورت گرفت؟ -نه اینکه با هم دست بدهند و چهار قدم راه بروند که البته بیشتر از چهار قدم بود و هر روز دارند ایمیل می‌زنند- اتفاق افتاد.

*توافق دولت موقت با سران ضد انقلاب برای واگذاری کردستان شعار «خودمختاری به کردستان و دموکراسی به ایران»

به محض اینکه از آن جلسه می‌آیند، دولت موقت کل کردستان را - چیزی مثل موصل و حواشی آن را - داد و گفت مال خودتان. آنها با سران ضد انقلاب نشستند و نوشتند که «خودمختاری به کردستان و دموکراسی به ایران».

*«دولت خائن موقت» کردستان را واگذار کرد

یعنی بحث موصل یا حلب امروز موضوع جدیدی نیست، این نسخه قبلا پیچیده شده بود، اما چطور شد کردستان بعد از این توافق 2 سال بعد آزاد شد هیچکس چیزی نمی‌پرسد که با چه ترفندی کل کردستان مجدد آزاد شد؟ یعنی سنندج، مریوان، پاوه، سقز، میاندوآب، کامیاران و بوکان ، بانه را از دست داده بودیم و ارتش، آش را با جایش برده بود و سپاه و نیروی انتظامی و عشایر و کمیته و همه را بیرون ریخته بودند. این توافق توسط «دولت مرکزی خائن موقت» صورت گرفت و به آنها امضا داد اما کسی از این چیزها حرفی نمی‌زند.

فارس: البته برای بازپس ‌گیری کردستانات در طول 2 سال بعد از سقوط آن نقش سردار احمد متوسلیان بی‌نظیر و استثنایی است که توانست با عملیات این سرزمین‌ها را پس بگیرد.

سعید قاسمی: بله درباره این صحبت خواهیم کرد اما ما الان داریم کتاب و داستانی را باز می‌کنیم که در واقع گنجی است که همین‌جور در آن مطالبی می‌درخشد و وقتی غبار زمان را از روی این گنجینه می‌گیریم، می‌بینیم که با یک زیرخاکی مواجه می‌شویم.

*متوسلیان، بروجردی و همت کردستانات را آزاد کردند

این مسائل دقیقا به درد امروز می‌خورد، ظرف این دو سال احمد متوسلیان، محمد بروجردی و همت با چه ترفندی توانستند کردستان بزرگ را از کرمانشاه به آن طرف و از آذربایجان به این طرف تا زنجان و قروه را آزاد کنند. این زمین (کردستانات) پنج تای موصل است، نصف سوریه است، حلب و حمص و حماء را بگیرید همه آنها این قسمت‌هایی می‌شود که نام بردم، این مناطق از دست رفته بود، آیا شما سوال نمی‌کنید که چطور شد این زمین‌ها دوباره به مام وطن بازگشت؟ آیا با استراتژی نظامی محمد بروجردی همینطور با توپ و تانک با صیادشیرازی به گردنه‌ها زدند و همه را همینطور اسیر کردند؟! بعد از چهار سال این وضع عراق و سوریه است و نتوانسته‌اند کاملا آن را آزاد کنند؛ اما چطور ما در دو سال بخش‌های اشغال شده غرب کشور را آزاد کردیم؟

*متاسفانه داستان چگونگی آزاد شدن کردستان در تاریخ انقلاب محو است

فارس: به جز بحث‌های ایدئولوژیک و انقلابی، گرفتن عقبه‌های دشمن و تصرف آن و سپس حمله کردن به دشمن از فاکتورهای موفقیت در عملیات‌های غرب کشور بود.

سعید قاسمی: بله اما خیلی مباحث دیگر هم دارد، این داستان خودش یک کتاب است و من فعلا وارد آن نمی‌شوم، تاکتیک و استراتژی ما برای آزادی این مناطق چه بود، بمباران؟ آیا باید مانند برخی از این کشورها، مواضع را بمباران کرد؟ پنج سال است که نتوانسته‌اند مثلا موصل را آزاد کنند و با این شیوه پنج سال دیگر هم بگذرد نخواهند توانست. به خاطر اینکه در دولت مرکزی خائن وجود دارد و از این دلایل زیاد است، برای اینکه ایدئولوژی و استراتژی ندارند، آنقدر داستان کردستان ما و آزاد شدن آن در طول دو سال زیباست که متأسفانه در تاریخ انقلاب ما محو است، تاریخ آزادسازی کردستان را فرزند ما نه در دبستان نه در دانشگاه می‌خواند، کی می‌خواهند این واقعه مهم تاریخی را بخوانند معلوم نیست.

*سایه تفکر نهضت‌آزادی‌‌ها هنوز در دانشگاه‌های ماست

با این سیستم‌ آموزشی اصلا بنا نیست که مبانی انقلاب را آموزش بدهند، می‌دانند و خوب هم توجیه هستند، درست است صباغیان و ابراهیم یزدی رفته‌اند اما سایه تفکر آنها هنوز در دانشگاه‌های ما وجود دارد.

فارس: در واقع همان تفکر و فرهنگ لیبرالیستی که نمی‌تواند ظرفیت انقلاب اسلامی را فهم کند.

سعید قاسمی: دقیقا همانطور است، سکولاریسم و لیبرالیسم دو تفکری که منشأ آن در دانشگاه‌های ما و خاصه در دانشگاه آزاد پمپاژ می‌شود و از این رو وقتی که مانند سال 88 فتنه‌ای اتفاق می‌افتد، شما همه را می‌بینید که آن طرف هستند، مثلا می‌گوییم او چه کسی است که دارد ماشین نیروی انتظامی را می‌زند؟ می‌گویند حاج آقا پسر فلان شهید است، ایشان کجا درس خوانده است؟ پیش آقای جاسبی درس خوانده‌ و استاد او خواهر فائزه هاشمی است.

از من نمی‌پرسند که چرا فائزه هاشمی با بهائیت عکس گرفت ولی هنوز این سوال را می‌پرسد که چرا حاجی برای فائزه ریش گرو گذاشت، او کجا به زندان رفت؟ آیا مهدی هاشمی الان زندان است؟ این سوال مربوط به یک تفکر است، مافیای رسانه یعنی همین سوال که از من می‌پرسد چرا ریش خود را نزدی؟ اینکه می‌گویم حرف ما و رسانه ما صدایش به جایی نمی‌رسد و هر چه که آنها بخواهند پررنگ می‌کنند همین است. در این یکسال گذشته یک صد جا رفته‌ام و صحبت کرده‌ام اما خبرش روی لاین دهم هم نمی‌آید. اما آنچه که آنها می‌گویند و می‌خواهند می‌آید و دیده می‌شود.

این سوال دیکته شده و در گوشه ذهن‌شان جا گرفته، طوری که اگر 50 سال دیگر هم سعید قاسمی را ببیند می‌گوید چرا در قصه فائزه ریش خود را نزدی، به این می‌گویند رسانه! ما مطالب اصلی داریم و الان یک سال است که داریم آنها را فریاد می‌زنیم اما همه جا بایکوت است.

*ماجرای پیام امام به محمد هاشمی به‌خاطر سانسور در صدا و سیما

فارس: اگر بخواهیم مهم‌ترین شاخص‌های انقلابی‌گری و امام انقلابی را عنوان کنیم شما چه اولویت‌هایی را در نظر می‌گیرید؟چون برخی سعی دارند اسلام انقلابی را در حد گروهک فرقان تنزل دهند، نظر شما در این باره چیست؟

سعید قاسمی: صحبت‌های امام حیّ، حضرت سیدعلی حفظه الله خاصه در طول پنج ساله گذشته حرف‌هایی را که در مراسم سالگرد امام در مرقد مطرح کرده را باید طلا گرفت؛ انحراف از یک مقطعی شروع شد، یعنی از بعد از رحلت امام این انحراف آغاز شد، در مقطعی که خود حضرت امام بود فشار وجود داشت، مثلا امام در یک مورد حکمی را دادند که آن زمان محمد هاشمی رئیس وقت صدا و سیما بود و این صحبت امام را پخش نکردند، فردای‌ آن روز امام به آقای هاشمی یک پیام داد و گفت «نیازی به این صدا و سیما ندارم، همانگونه که پیامم را قبلا به گوش مردم شریف می‌رساندم همانگونه عمل خواهم کرد، والسلام علیکم و رحمة الله».

*میرحسین موسوی در گرماگرم جنگ پشت امام و جبهه را با استعفایش خالی کرد

در قضیه منتظری و مباحث دیگر نیز همینطور شد اما آن چیزهایی که باید سریع روی آنتن می‌رفت مثل استعفای دولت نخست‌وزیری، امام از رادیو متوجه آن شدند و به محض اینکه شنید آقای لیدر فتنه در گرماگرم جنگ استعفا داده است و پشت امام و جبهه را خالی کرد، پیام یک خطی دادند و گفتند «حق این بود که اگر تصمیم بدین کار داشتید، لااقل من و یا مسئولین رده بالای نظام را در جریان می‌گذاشتید. در زمانی که مردم حزب‌الله برای یاری اسلام، فرزندان خود را به قربانگاه می‌برند چه وقت گله و استعفا است. همه باید به خدا پناه ببریم و در مواقع عصبانیت دست به کارهایی نزنیم که دشمنان اسلام از آن سوء استفاده کنند. انشاءالله عندالملاقات مسائلی است که گوشزد می‌نمایم. سید روح‌الله الموسوی الخمینی»

 

*برای اعلام خبر استعفای موسوی نیازی ندیدند با امام هماهنگ کنند!

آنجا برای چنین قصه‌ای پیام خوانده می‌شود و پیش امام نمی‌برند که بگویند آیا شما در جریان این استعفا هستید که ما آن را از رادیو پخش کنیم، بنابراین تا قطعنامه 598 همه چیز دست به دست هم داد که مبحث آن فعلا بماند.

فارس: مهم‌ترین شاخص‌های انقلاب‌گری حضرت امام چیست؟

سعید قاسمی: مهم‌ترین شاخص‌های انقلابی‌گری را حضرت آقا فرمودند،‌ الان اگر خیلی حضور ذهن داشته باشم باید فرمایشات حضرت آقا را مطرح کنم که انحراف چیست و از کجا شروع شده و شالوده تفکر امام برای یک انقلاب بنیادی چه بوده و این آقایان دنبال چه چیزی هستند؟ و چه چیزهایی از تفکر حضرت روح‌الله محقق شده و چه مواردی اصلا اتفاق نیفتاده است؟

*بعد از رحلت امام ما صاحب یک مانیفست 22 جلدی هستیم

ما اگر این‌ها را برای فرزندان خود تشریح کنیم دیگر این کنایه‌ها را نمی‌شنویم که امام را دوست دارید؟ برای چه عکس او را در خانه خود زده‌اید؟ یا در دانشگاه به شما کنایه بزنند که این عکس امام یا آقا روی گوشی شما چیست؟ باید برای این فرزندتان مبانی را حل کرده باشید که البته الان بعد از دو فتنه‌ای که اتفاق افتاد کمتر کسی را می‌بینید که مرزش را روشن نکرده باشد و فرار کند مگر اینکه به خاطر شغلش باشد و مثلا چون در وزارتخانه‌ای کار می‌کند باید چنین بگوید، اما دیگر در مجموع در این دو فتنه معلوم شد که هر کسی چه موضعی دارد و این از برکات فتنه است. پس من الان نمی‌توانم چیزی مضاف بر فرمایشات رهبر بگویم اما نکته‌ای که باید عرض کنم این است که ویژگی فرمایشات حضرت روح‌الله این است که بعد از رحلت ایشان ما صاحب یک مانیفست 22 جلدی هستیم، مانیفست به معنای راهبرد، شما وقتی دستگاهی را می‌خرید برای استفاده از آن یا به عقل خود رجوع می‌کنید که معلوم است تکلیف آن چه می‌شود، دفترچه‌ای همراه آن است که باید طبق آن عمل کنیم. راه سوم هم وجود دارد و این است که کسی که قبلا از آن وسیله استفاده کرده را پیدا کنید و از او بخواهید نیم ساعته به شما آموزش بدهد.

*22 جلد صحیفه به خاطر خیانت خودی‌ها دارد خاک می‌خورد

انقلابی بودن و انقلابی شدن و انقلابی ماندن دقیقا همین است، ما گفتیم که انقلاب اسلامی یک بسته است و شما برای شناختن این بسته باید به مانیفست آن یعنی صحیفه حضرت روح‌الله رجوع کنید که 22 جلد است، این 22 جلد برای خیانتی که تاکنون خودی‌ها به ما کرده‌اند نه آمریکایی‌ها دارد خاک می‌خورد. با اینکه همه این مانیفست دستورالعمل است اما قرار نیست که این دستورالعمل‌ها در اجرا بیاید. اگر می‌خواهید با ماهیت و ریشه انقلاب اسلامی آشنا شوید باید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

*اگر مبنای ما صحیفه باشد دیگر کسی ادعای خاطره نمی‌کند

دیگر نمی‌شود که هر کسی بیاید بگوید من فلانی هستم، دیگری بگوید من زیر دستش بودم، دیگری بگوید من سردارش بودم و هر چند وقت یکبار چای قند پهلو با او می‌خوردیم، آن دیگری هر شب بیاید خاطره جدید از امام تعریف کند، آیا ما 22 جلد صحیفه امام را کنار بگذاریم و خاطره را بچسبیم؟ تا کی باید پاستوریزه عمل کنیم؟ باید انقلاب را از منبع اصلی دریافت کرد.

*برخی فقط قاب عکس امام را دوست دارند

فارس: اما این امام انقلابی و وجهه انقلابی بودن امام آنچنان سانسور می‌شود که مثلا صدا و سیما هم پیام امام را درباره قطعنامه بازخوانی نمی‌کند.

سعید قاسمی: دقیقا همینطور است، ما اصل قصه را به دلایلی که البته علت آن امروز برای ما کاملا روشن و مبرهن شده است، نمی‌گذارند مطرح شود و قرار است در گاوصندوق بماند و بعضی‌ها بیشتر قاب عکس امام را دوست دارند که آن را دائم نخ طلایی و فرشش کنند، من آن را نمی‌خواهم، اگر شما این برنامه 22 جلدی را ندانید بدبخت می‌شوید.

*اگر امروز صحیفه امام به کار من نیاید با امام خداحافظی می‌کنم

امروز در دوره پسافرجام اگر این صحیفه 22 جلدی به کار من نیاید با امام خداحافظی می‌کنم، بعد از 27 سال رحلت اگر امروز به کار من نیاید، این امام، امام نیست، حضرت روح‌الله کسی است که دو دهه بعد را هم می‌خواند و می‌گوید.

*امام عقب‌نشینی دیپلمات‌ها از حکم سلمان رشدی را پیش‌بینی کرده بود

امامی که می‌گوید سلمان رشدی اهانت کرده و هر کسی او را هر جا دید بزند، کشته هم شود شهید است لکن خوف من آن است که تحلیلگران 10 سال دیگر در کرسی قضاوت بنشینند و بگویند باید دید فتوای اسلامی اعدام سلمان رشدی مطابق قوانین دیپلماسی بوده است یا خیر؛ دقیقا 10 سال بعد کمال خرازی وزیر وقت خارجه ما رفت و به جک استراو گفت ما قول می‌دهیم که هیچکس را نفرستیم برای ترور سلمان رشدی و آن یک حکمی مغایر موازین بوده است. دقیقا 10 سال بعد این اتفاق افتاد، از آن طرف پیام امام که به منشور روحانیت معروف شد، 40 صفحه است و باید خط به خط آن را آب طلا بگیرند اما متأسفانه این هم محو است.

چند روز پیش سوم خرداد بود، شما اگر این پیام امام را شنیدید من هم شنیدم که امام(ره) فرمود «خرمشهر را خدا آزاد کرد». بعد هم گفتند «من در این پیروزی که 19 هزار اسیر گرفته شد به شما توصیه‌‌ای دارم، ای فرزندان قرآن کریم، نیروهای سپاهی، بسیجی، کمیته، عشایر، مردم داوطلب، مردم عزیز، هوشیار باشید که پیروزی هرچند عظیم و حیرت‌انگیز است، شما را از یاد خداوند غافل نکند و غرور فتح شما را به خود جلب نکند که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است و با وسوسه شیطان به سراغ آدم می‌آید و برای اولاد آدم تباهی می‌آورد و من با اینکه به همه شما اطمینان تعهد به اسلام را دارم، از تذکری که برای مومنان نفع دارد باید غفلت نکنم.»

*شکست عملیات رمضان به خاطر بی‌توجهی به توصیه امام برای عدم غرور بود

دقیقاً یک ماه بعد از فتح خرمشهر عملیات رمضان را انجام دادیم، چنان شکستی خوردیم مفتضحانه و تمام دنیا آمدند و گفتند کفگیر خمینی به ته دیگ خورده و بچه 15 ساله را به میدان آورده است و به خاطر این حرف نوجوانان 14-15 ساله را از اردوگاه‌های اسرا برای جنگ تبلیغاتی بیرون کشیدند. امام گفته بود مراقب باشید که «غرور فتح» به سراغ شما نیاید و شما که مرحله دوم بریده بودید، امام گفته بود که خرمشهر را خدا آزاد کرد، همان چیزی که به خاطرش 15 سال تبعید شده بود، امام گفت من 15 سال به تبعید رفتم تا این «من» از دهانم بیفتد، روز اول هم که به بهشت زهرا آمد گفت همه چیز دست خداست.

طالقانی شب انقلاب(حکومت نظامی) به امام گفت که حکم را پس بگیرید و مردم را کف خیابان نکشید، شما ایران نبودید و نمی‌دانید چطور رفتار می‌کنند، آقای طالقانی سه بار به امام زنگ زد تا آخر امام گفت مگر فکر می‌کنید که من از خودم این حرف را زده‌ام؟ همین، دیگر نگفت من با امام زمان(عج) چای قندپهلو می‌خورم، این هم از ویژگی‌های آقا روح الله است.

*صحیفه امام امروز کجاست

جمع بندی کنیم؛ ما وارث 22 جلد صحیفه‌ایم که طلایی است، به قول دکتر سلام من از شما می‌پرسم که این صحیفه امروز کجاست؟

*یکی از مسئولان سازمان حج به من گفت پیام حج خونین امام مال قبل بود و داستان امروز چیز دیگریست

در سازمان حج و زیارت در بعثه مقام معظم رهبری به یکی از مسئولان‌ آنجا گفتم که من این 22 جلد صحیفه امام و پیام امام درباره حج خونین را می‌خواهم، حاج آقایی آنجا نشسته بود که به من گفت به کتابخانه برو و آنجا را بگرد همانجا پیدا می‌کنی! کتابخانه را گشتم و بالاخره آن را پیدا کردم و جلوی حاج آقا آوردم و گفتم این درباره حج خونین بوده است، گفت اینها برای قبل بوده و الان داستان چیز دیگری است!

* 464 نفر در منا شهید شدند اما وکیل ندارند

آنها که در بعثه مقام معظم رهبری نان می‌خورند اینگونه می‌گویند، 500 نفر در منا شهید شدند اما وکیل ندارند، فقط یکی از آنها غضنفر رکن‌آبادی است، فقط یکی شهید حیدری است اما وکیل ندارند؛ چرا چون پیام امام درباره آل یزیدی و ابوسفیانی سعودی است که فرمود «ان‌شاءالله ما با شکستن آمریکا و آل‌سعود به کعبه وارد خواهیم شد، اگر از صدام بگذریم اگر از‌ آمریکا بگذریم هرگز از آل‌سعود نخواهیم گذشت و این ننگ تا ابد با آب زمزم هم پاک نخواهد شد و باید زنده بماند».

*مسئولان سازمان حج خودتان را کشتید!

عجب پیام امام درباره آل‌سعود زنده ماند! مسئولان سازمان حج خودتان را کشتید! هر سال مراسم گرفتید! بعد هم این ننگی که به بار آمد و به عرض و ناموس شما هم تجاوز می‌شود و تکان نمی‌خورید، 500 نفر را در قفس می‌کنند و در منا می‌کشند،‌ اینها در ایران می‌گویند سهوی بوده است و تکان نمی‌خورند، گروه و تیم فرستادید یا خودتان بررسی کردید و فهمیدید سهوی بوده است؟!

*وقتی صحبت‌های امام فراموش شود، احمد متوسلیان‌ها هم فراموش می‌شوند

وقتی صحیفه و صحبت‌های امام فراموش شود شغال‌ها شیر می‌شوند، کفتارها عقاب و وقتی این طور شود، احمد متوسلیان‌ها هم فراموش می‌شوند و بعد از 27 سال یک دفعه وزیری می‌آید و می‌گوید بررسی کرده‌ایم و احتمالا متوسلیان زنده است، ساعت خواب!

*سید حسن نصرالله گفت نَفَسی برای پیگیری وضعیت چهار دیپلمات در ایران وجود ندارد

بعد مردم زنگ می‌زنند می‌گویند آقای قاسمی شما که 27 سال است می گویید آنها زنده هستند و کسی حق ندارد به عنوان شهید این پرونده را ببندد، پس الان چه خبر شده است که وزیر اینگونه می‌گوید؟ آنها که سنگ قبر حاج احمد را هم در بهشت زهرا گذاشته‌اند و برایشان تمام شده است؛ به سید حسن نصرالله برای پیگیری می‌گویید، پاسخ می‌دهد وقتی در ایران نَفَسی برای پیگیری وجود ندارد من چه کار کنم، او به خود من گفت.

*مهم نیست چرا بی‌بی‌سی علیه امام سندسازی می‌کند مهم نفوذی‌ها هستند

فارس: در خصوص تحریف بی بی سی که مدعی ارتباط حضرت امام با آمریکا شده است، هدف‌شان چیست و چرا به صورت آشکار به دنبال تحریف امام (ره) و عادی کردن رابطه با آمریکا از سوی ایشان هستند و چرا قبل از بی بی سی نیز عده‌ای در داخل این بحث را مطرح کردند؟

سعید قاسمی: سوال شما مانند این است که بگویید چرا دشمن شما با شما دشمنی می‌کند؟ حتما برازندگی‌هایی در شما هست که باعث این مسئله می‌شود. مهم نیست که چرا بی بی سی و آمریکا علیه امام فیلم می‌سازند مهم نفوذی‌ها هستند که آقا دائم درباره آنها صحبت می‌کند،‌ آقا درباره بشقاب پرنده و مریخی‌ها که صحبت نمی‌کند بلکه درباره نفوذی‌هایی صحبت می‌کند که در فتنه 78 و 88 و در همین فتنه جدید اگر نگاه کنید در جیب‌تان هستند. اصلا در خانواده است اینقدر شفاف و روشن است؛ ما بحث‌مان این است که بی بی سی و آمریکا اصلا کارشان این است، اگر آنها اینطور سند جعل می‌کنند برای این است که این طرف کلی مشتری و سینه‌زن دارد و فرد احمقی مانند «هخا» پیدا می‌‌شود که می‌گوید مردم من فردا با هواپیما به میدان آزادی می‌آیم و همه با هم آنجا جمع می‌شویم.

*چه کسی به بی‌بی‌سی خوراک می‌دهد

فارس: پس یعنی یک جامعه هدف خاصی را در نظر گرفته‌اند؟

سعید قاسمی: بله همین طور است. اما مسئله دیگر این است که جک استراو و مدل جک استراوها خیلی از ما فاصله دارد اما سوال ما این است که چه کسی به آنها خوراک می‌دهد که دقیقا به آنها می‌گوید اختلافات و انحرافات کجاست؟ آنها که اصلا دنبال منابع و صحبت‌های امام نمی‌روند و فرق دوغ و دوشاب را نمی‌فهمند، چه کسی راپورت می‌دهد که فردی مثل کریستین امان‌پور به فاحشه‌خانه‌ها برود و مستند درست کند تا وانمود کنند که در ایران همه در حال زدن و رقصیدن و مشروب خوردن هستند،‌ و بعد حزب‌اللهی‌ها را نشان بدهد و بگوید آنها دیوانه هستند و ادعا کند که این‌ها پارادوکس‌های جامعه اسلامی است. کدام وزارتخانه‌ها به او مجوز می‌دهند که از منزل حسین فهمیده تا دیدار وزیر دفاع برود! چه کسانی چراغ قوه برای دشمن انداخته‌اند که راه را پیدا کند؟ دقیقا مانند زمان جنگ که منافقین به عراق گرا می دادند؟ نفوذی هایی که آقا مدام درباره‌ آنها هشدار می‌دهد این کار را می‌کنند.

 

فارس: بله در سوال ما هم همین بود که قبل از بی بی سی این موضوع در داخل به شکل دیگری مطرح شد و این سناریو شکل دیگری گرفت، سوال اصلی این است که چه کسانی از قبل این موضوع را مطرح کردند؟

سعید قاسمی: البته کار آنها تأثیر خود را هم می‌گذارد. آنها قبلا یک مستند سه قسمتی به نام انقلاب 57 کار کردند، فیلم‌هایی در این مستند پخش شد که ما هم در آرشیو خودمان نداریم. من این نکته را در صدا و سیما گفتم مبنی بر اینکه یک نفر نفوذی در آرشیو اصلا این موارد را به مموری تبدیل نکرده است، یعنی کسی که در آرشیو بود کاست‌ها را تبدیل نمی‌کرد و آنها را بایگانی کردند و بردند، و صلی‌الله علی سیدنا.

*آرشیو صداسیما چگونه سر از بی‌بی‌سی درآورده است؟

وقتی که این را مطرح کردم از روی شرمندگی گفتند که این طور نبوده است، مثلا اگر درباره فارس این را مطرح کنند که آرشیو خبرگزاری به سرقت رفته است مسئول خبرگزاری باید خودکشی کند و سوال ما این است پس این آرشیو چگونه سر از بی بی سی درآورده است؟

وقتی ما می‌خواهیم کار مستند و ماندگار کنیم باید سعدآباد را بیاوریم، دخترها را بیاوریم، خوشگل‌ها را سوا و بزک کنیم تا یکی فرح و دیگری شهبانو شود تا چه چیزی از آن دربیاید و آخر معلوم نیست جنایت شاه و اشرف و فرح از کجا باید بیرون بزند. آن هم بعد از خرج چند میلیاردی برای یک فیلم اما حالا مستندات کجاست؟ مستندات فرح و اشرف کامل دست آن طرف است. من از شما خواهش می‌کنم که از مسئولان قبلی صدا و سیما مطالبه کنید.

آن‌قدر بی‌بی‌سی این مستند را جالب کار کرده است که اگر جملات شاه را برداریم که مربوط به انقلاب سفید شاه و مردم است، به مردم نشان دهیم و بگوییم این جملات از کیست، نمی‌تواند حدس بزند که این جملات شاه است، شاه در این مستند می‌گوید ما زمین‌ها را‌ آزاد کردیم و به روستاها رفتیم و مبانی تمدن را ایجاد کردیم و پل و جاده و امکانات به روستاها بردیم، وقتی این جملات را فارغ از گوینده آن به کسی نشان دهید، یا باید بگوید امام یا آقای خامنه‌ای و یا قالیباف! بعد باید تازه به او بگویید این جملات مربوط به شاهنشاه آریامهر ملعون است. بنابراین می‌خواهم بگویم این مستندات و این آرشیوها که به مستند تبدیل می‌شود،‌ اثر می‌گذارد، طوری‌که حتی ممکن است برخی از انقلابی‌ها بگویند که به‌به شاه چه فرد خوبی بود، عجب اشتباهی کردیم!

فارس: اما در مستند جدید بی‌بی‌سی دقیقاً به چیزی استناد کرده‌اند که آن فرد رابط بین دربار شاه بوده است، و در این سندسازی مهم‌ترین رویکرد امام یعنی استکبارستیزی ایشان را به چالش می‌کشد.

سعید قاسمی: خیلی جالب است، در هزار و چند صد مورد حضرت رسول درباره جانشین بعد از خودشان پرچم را به دست خلف صالح‌شان علی‌بن‌ابی‌طالب دادند و در غدیر هم حرف آخر را زدند اما به چه ر

تبلیغات

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق [email protected] تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار