قوانین آژانس مسافرتی+ معرفی شغل کارمند آژانس مسافرتی -آکا


,[categoriy]

به گزارش آکاایران: اولین آژانس مسافرتی در ایران در سال 1319 شروع به کار کرد

آشنایی با آژانس مسافرتی

آژانس مسافرتی انواع مختلفی دارد، که هر آژانس مسافرتی می تواند یکی یا ترکیبی از آژانسها را داشته باشد.

صنعت گردشگری امروزه در دنیا یکی از بهترین منابع درآمد و تبادلات فرهنگی بین کشورها است. گردشگری به صورت امروزی در زمان انقلاب صنعتی از سال 1750 تا 1850 میلادی به وجود آمد و توماس کوک انگلیسی در سال 1845 میلادی اولین آژانس مسافرتی را در کشور انگلیس افتتاح نمود. همچنین اولین آژانس مسافرتی و گردشگری ایران به نام ایران تور در تهران و در سال 1319 و اولین آژانس مسافرتی برادران مهاجری در سال 1325- 1324 همزمان با شروع فعالیتهای پروازی هواپیمایی در کشور شروع به کار نمود البته فعالیت آژانس های مسافرتی به سبک امروزی تقریباً از سال 1330 در ایران آغاز شده است.  دفاتر خدمات مسافرتی جهانگردی انجام خدمات لازم و تنظیم مسافرتها و گردشگرهای داخلی و خارجی با وسایل حمل و نقل و بطور هر گونه فعالیت و خدمات ایرانگردی را انجام می دهند.

بر اساس آیین نامه انواع آژانس مسافرتی به شرح ذیل است :

به استناد بندهای الف – ب- پ ماده یک آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی مصوب هیات محترم وزیران آژانس های مسافرتی به 3 دسته تقسیم می شوند:


1- آژانس مسافرتی که حق برگزاری تور را ندارند.

بند الف) آژانس مسافرتی مورد اشاره در بند الف ماده 1 آیین نامه فوق تحت نظارت مستقیم سازمان هواپیمایی کشوری هستند و وظیفه اصلی آنها فروش بلیط خطوط هوایی داخلی و خارجی است. شایان ذکر است اینگونه دفاتر به هیچ عنوان حق برگزاری تور را ندارند. همچنین حق فروش تورهای سایر دفاتر برگزار کننده را نیز ندارند. چرا که اساساً مجاز به عقد قرار داد با مسافر نمی باشند.


2- آژانس های مسافرتی که فقط حق برگزاری تور در عربستان یا عراق و سوریه را ندارند.

 بند ب) آژانسهای مسافرتی مورد اشاره در بند ب ماده 1 آیین نامه فوق تحت نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هستند و وظیفه اصلی آنها برگزاری انواع تورهای داخلی و خارجی رزرو هتل، اخذ ویزا سایر فعالیتهای مرتبط با صنعت گردشگری می باشد. شایان ذکر است اینگونه دفاتر و آژانس مسافرتی حق برگزاری تور در مسیر عربستان، سوریه و عراق را ندارند.

3- آژانس مسافرتی و گردشگری که زیر نظر حج اوقاف و امور خیریه هستند و حق برگزاری تورهای غیر زیارتی ندارند.

بند پ) آژانس مسافرتی مورد اشاره در بند پ ماده 1 آیین نامه فوق تحت نظارت مستقیم سازمان حج و زیارت هستند و وظیفه اصلی آنها برگزاری انواع تورهای زیارتی از جمله برگزاری تور در مسیر عربستان، سوریه و عراق می باشند (تورهای زیارتی داخلی نیز می توانند برگزار کنند) اینگونه آژانس های مسافرتی حق برگزاری تور در مسیرهای غیر زیارتی را ندارند.


نکته مهم در مورد آژانس مسافرتی:
البته هر آژانس مسافرتی می تواند یکی یا ترکیبی از آژانسهای فوق را داشته باشد. البته شرایط لازم برای صدور تأسیس دفتر خدمات مسافرتی به علاوه شرایط عمومی دارا بودن 5 سال سابقه و گواهی اتمام دوره آموزشی جهت مدیریت فنی است. قوانین دستورات دفاتر مسافرتی هوایی و جهانگردی مصوب 1371 با اصطلاحات سال 1373 مشتمل بر 29 ماده می باشد. که لازم الاجرای است ساختار تشکیلاتی دفاتر که از 5 واحد فروش و بازاریابی – عملیات. ذخیره جا – اداری و اجرایی – محاسبات و امور مالی تشکیل شده آن را انجام می دهند. فروش و صدور بلیط پروازهای داخلی و خارجی هر کدام بر اساس کدها و قوانین خاص خود انجام می شوند و تابع قوانین بین المللی هستند.

دفتر خدمات مسافرتی چیست؟

فراهم کردن مکان و موقعیتی مناسب برای مراجعه مشتری است. وظیفه دفاتر آژانس مسافرتی آماده سازی امکان ذخیره جا در یک برنامه تور، رزرو یک صندلی هواپیما یا تخت هتل و نظایر آن است. دفتر آژانس مسافرتی همچنین توصیه های سفر - ی بر اطلاعاتی برای مشتریان به حساب می آید که مشاوره و راهنمایی هایی را برای گذران بهتر سفر در اختیار ایشان قرار می دهد کارکنان این دفاتر متخصصینی هستند که نسبت به محصول عرضه شده از سوی موسسه خود اشراف کامل دارند.

ویژگی های آژانس مسافرتی:

,[categoriy]

آژانس مسافرتی با شرکت های هوایی پس از فروش تعامل مالی دارند


بیشتر آژانس های مسافرتی در مدیریت سفر تخصص دارند و با بروشور سفر به مشتریان برای انتخاب یک بسته تعطیلات به آنان کمک می کنند، بسته پیشنهادی آژانس های مسافرتی می تواند شامل: وسیله سفر، استراحتگاه و خوابگاه، اطلاعات در مورد ارز محلی و ... باشد. آژانس مسافرتی از طریق تلفن، ایمیل، پیامک، فکس و مراکز پست با مشتریان در تماس هستند. آژانس های مسافرتی به وسیله اپراتورهای تور، نحوه گذراندن تعطیلات و ترتیبات یک سفر سفارشی را ساخته و بر اساس آن تماس با مشتری را سازماندهی و بررسی می کنند.


آژانس مسافرتی از طریق نرم افزار رایانه ای بلیت هواپیما و هتل را برای مشتریان رزرو نموده و برای کرایه خودرو و سفرهای تفریحی پیشنهاد هایی می نمایند. آژانس های مسافرتی در مورد گذرنامه، واکسیناسیون مورد نیاز قبل از ورود به کشور مقصد، روادید و بیمه مسافرتی به مشتریان پیشنهاد هایی می نمایند. آژانس های مسافرتی پس از فروش بلیت تماس مشتریان را با تور اپراتورها برقرار می نمایند. آژانس مسافرتی با شرکت های هوایی پس از فروش تعامل مالی دارند. آژانس های مسافرتی گاهی در روز های تعطیل و بیش از پنج روز اداری هفته ( شنبه تا پنجشنبه ) و ساعات معمول روزانه کار می کنند. محیط دفاتر، میز های کار و محل نشستن برای مشتریان جذاب و انجام کارها به سرعت با رایانه انجام پذیرفته و برای کارکنان از یونیفرم مناسب و زیبا استفاده می شود. آژانس مسافرتی (جهت بهبود کیفیت کار و افزایش دانش کاری برای کارکنان دوره های آموزشی کوتاه مدت را فراهم می آورند.

 
شرایط لازم برای صدور مجوز جهت تاسیس آژانس مسافرتی:

,[categoriy]

تحصیلات حداقل دیپلم متوسطه یکی از شرایط صدور مجوز تاسیس آژانس مسافرتی می باشد


1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2- تدین به یکی از ادیان رسمی کشور
3- عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
4- ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
5- تحصیلات حداقل دیپلم متوسطه
6- دارا بودن صلاحیت به تشخیص مراجع ذیصلاح
7- پنج سال سابقه کار و گواهی اتمام دوره آموزشی جهت مدیر فنی


مدارک لازم برای تاسیس دفتر آژانس مسافرتی:
 • تصویر سند مالکیت یا اجاره نامه محضری از مکان مورد نظر
 • سوابق معتبر و روشن در زمینه کاری
• در صورت حقوقی بودن یک نسخه از اساسنامه شرکت پس از ثبت
 • (دفاتر خدمات بند الف) تحویل چک ضمانت بانکی در وجه سازمان هواپیمایی کشوری (ICAO)
 • ارائه 10 نام و 10 نشان غیر مشابه با دفاتر موجود.


ساختار شرکتهای خدمات و آژانس مسافرتی :
تقریباً تمامی شرکتهای خدمات مسافرتی که در حوزه تور گردانی فعالیت می کنند دارای بخشهای تخصص هستند که هر بخش کارکردی خاص را، بر عهده دارد.


بخشهای دفاتر آژانس مسافرتی عمدتاً شامل:
- واحد فروش و بازاریابی
- واحد عملیات
- واحد ذخیره جا
- واحد اداری
- اجرایی
- واحد محاسبات و امور مالی
وظایف کارمند آژانس مسافرتی:

,[categoriy]

دادن اطلاع به مشتری پس از رسیدن بلیط ها از جمله وظایف کارمند آژانس مسافرتی می باشد


1. کارمند آژانس مسافرتی وظیفه دارد اطلاعات لازم و کمک به مشتریان در یافتن و برنامه ریزی سفرهای مناسب با شرایط آنها برای تعطیلات و همچنین سفرهای کاری بدهد.

2. توضیح کامل شرایط و امکانات برنامه های مسافرتی انتخاب شده توسط مشتری به او.


3. رزرو برنامه های مسافرتی با استفاده از سیستم کامپیوتری.


4. کارمند آژانس مسافرتی وظیفه دارد مبلغ پیش پرداخت برای رزرو کردن را دریافت کند.


5. دادن اطلاع به مشتری پس از رسیدن بلیط ها و دریافت مابقی هزینه از وی.


6. اطلاع رسانی در خصوص هرگونه تغییرات احتمالی از جمله پروازهای لغو شده و یا موارد جایگزین شده.


7. کارمند آژانس مسافرتی همچنین در خصوص پاسپورت ها، بیمه سفر، ویزا، تورها و… به مشتریان اطلاعات لازم را می دهد. همچنین گاهی بر بازپرداخت ها نظارت و به شکایت ها رسیدگی خواهد کرد.

دانش و مهارت مورد نیاز شغل کارمند آژانس مسافرتی:
* مهارت فروشندگی و جذب مشتری


*  کارمند آژانس مسافرتی باید مهارت های سازماندهی و برنامه ریزی را داشته باشد


* مهارت های ارتباطی قوی (حضوری و تلفنی)


* قدرت بیان و خوشرویی


*  کارمند آژانس مسافرتی باید توانایی تحمل فشار کاری زیاد و داشتن صبر و حوصله داشته باشد.


* توان کار با کامپیوتر و اینترنت برای استفاده از نرم افزارهای مرتبط و کسب اطلاعات لازم


* علاقه زیاد به سفر و گردشگری


* آشنایی نسبی با دانش جغرافیایی، تاریخ و روانشناسی افراد


* شناخت نسبی مقصد تورها (شهرها، کشورها و…)


* توانایی انجام کار تیمی


* کارمند آژانس مسافرتی باید ظاهری آراسته داشته باشد.
تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل کارمند آژانس مسافرتی:
رای ورود به این شغل الزاما به مدرک تحصیلی خاصی نیاز نمی باشد. افراد با هر مدرکی می توانند در دوره های آموزشی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود، شرکت کرده و مدرک معتبر دریافت کنند. بسیاری از آژانس های مسافرتی افرادی را به عنوان کارآموز برای مدتی جذب کرده، آموزش های لازم را به آنها داده و پس از گذشت زمان کارآموزی، در صورت توانمندی افراد و توافق طرفین، آنها را به عنوان کارمند آژانس مسافرتی استخدام می کنند.


افرادی که می خواهند تحصیلات دانشگاهی مرتبط با شغل آژانس مسافرتی را داشته باشند، می توانند در رشته مدیریت گردشگری در دانشگاه علمی و کاربردی و یا رشته مدیریت جهانگردی در سایر دانشگاه ها تحصیل کنند.


بازار کار و آینده شغلی کارمند آژانس مسافرتی:

,[categoriy]

کارمند آژانس مسافرتی با داشتن سرمایه و شرایط تاسیس، می تواند آژانس مسافرتی راه اندازی کند


کارمند آژانس مسافرتی می تواند در انواع آژانس های مسافرتی اعم از کوچک و بزرگ کار کند. با کسب تجربه بیشتر می تواند به سمت های مدیریتی و نظارتی مانند مدیر تورها، مدیر آژانس و … ارتقا یابد. همچنین در صورت داشتن سرمایه و سایر شرایط تاسیس، می تواند آژانس مسافرتی راه اندازی کند.
در خصوص وضعیت بازارکار و استخدام کارمند آژانس مسافرتی اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. وضعیت آژانس های مسافرتی در کشور، با توجه به رونق کم صنعت گردشگری، چندان مطلوب نمی باشد. شاید در ظاهر تعداد آنها زیاد باشد، ولی تعداد کمی آژانس های فعال و حرفه ای در بین آنها می توان یافت.


میزان درآمد کارمند آژانس مسافرتی:
در مورد میزان حقوق و درآمد کارمند آژانس مسافرتی آمار درست و دقیقی در دسترس نیست. در بیشتر آژانس ها برای کارمندان یک حقوق ثابت در نظر گرفته شده و به ازای تعداد فروشی که انجام دهند، به آنها پورسانت می دهند. معمولا آژانس هایی که خیلی فعال و قوی نیستند، تعداد کمی کارمند استخدام کرده و با پرداخت حقوق کم، بدون هیچ مزایا و بیمه ای، از آنها انتظار دارند کار چندین نفر را انجام دهند.

گردآوری : بخش گردشگری آکا ایران

e-estekhdam.com

tahghigh.net

 گرد آوری مطالب : آکا ایران


تبلیغات

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق info@morix.ir تخلف اطلاع دهید.

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار