موتورسوارانی که کلاه ایمنی بر سرشان نمی رود

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها:  به رغم اینکه یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای حفظ جان راکبان موتور سیکلت، استفاده از کلاه ایمنی محسوب می‌شود؛ اما بی توجهی راکبان موتور سیکلت به این امر هموراه موجب بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیری در حوادث رانندگی بوده است.

بر اساس آئین نامه اجرایی که در سال ۸۴ به تصویب هیئت وزیران رسید، استفاده از کلاه ایمنی و کمربند اجباری شد؛ در این مصوبه که بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای کشور، دادگستری، صنایع و معادن و راه و ترابری و به استناد تبصره۲ ماده واحده قانون استفاده اجباری از کمربند و کلاه ایمنی مصوب ۱۳۷۶، به تصویب رسید، سوار شدن به موتور سیکلت بدون استفاده از کلاه ایمنی ممنوع و راکبین موتورسیکلت مکلف شدند تا در طول مسیر حرکت از کلاه ایمنی استفاده کنند.

با گذشت بیش از ده سال از تصویب این قانون و به رغم اینکه با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی های انجام شده امروز کمتر راننده‌ای خورویی را در سطح شهر و جاده‌ها می‌بینیم که بدون بستن کمربند ایمنی اقدام به رانندگی کند، اما متاسفانه فرهنگ سازی در استفاده از کلاه ایمنی در سطح شهرستان‌های خراسان شمالی بسیار ضعیف بوده و برخورد نکردن قاطع پلیس با راکبان بدون کلاه ایمنی موجب شده تا امروز شاهد تردد اکثریت قریب به اتفاق راکبان موتورسیکلت در خیابان‌ها و جاده‌ها باشیم.

براساس اعلام مسئولان زیربط در مرگ میرهای ناشی از تصادفات رانندگی که موتور سیکلیت سواران در آن سهیم بوده‌اند، فوت اکثر راکبان و سرنشینان موتورسیکلت‌ها به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربه به سر بوده است.

گرچه پلیس همواره بر استفاده راکبان از کلاه ایمنی تاکید داشته است اما برخوردهای مقطعی وفصلی با متخلفان و قانون شکنان موجب شده است تا راکبان موتورسیکلت‌ها به این مهم که سلامت جان آنان را تهدید می‌کند، کمتر توجه کنند.

ترغیب راکبان موتور سیکلت ها با توزیع کلاه ایمنی رایگان

مدیرکل حمل و نقل پایانه‌های خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، بیشترین علت فوت راکبان موتور سیکلت ها را ناشی از صدمه به سر عنوان کرد و گفت: متاسفانه این موضوع در سوانح رانندگی، علت فوت۸۰ درصد راکبان موتور سیکلت در این استان را به خود اختصاص داده است.

سعید سبحانی اظهار کرد: بی توجهی راکبان موتورسیکلت در استفاده از کلاه ایمنی و همچنین رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی آنان موجب شده است تا در تصادفات و سوانح رانندگی، آنان بیشتر از ناحیه سر و گردن دچار آسیب دیدگی و دچار ضربه مغزی شوند.

وی گفت: در سال گذشته و به منظور فرهنگ سازی و توجه دادن راکبان موتورسیکلت از سوی این اداره کل دوهزار و ۲۰۰ عدد کلاه ایمنی در شهرستان‌های استان به صورت رایگان توزیع شد تا زمینه ترغیب موتورسواران  به استفاده از کلاه ایمنی فراهم شود.

گرچه پلیس همواره بر استفاده راکبان از کلاه ایمنی تاکید داشته است اما برخوردهای مقطعی وفصلی با متخلفان و قانون شکنان موجب شده است تا راکبان موتورسیکلت‌ها به این مهم که سلامت جان آنان را تهدید می‌کند، کمتر توجه کنند

سبحانی تصریح کرد: در حالی که استفاده از کلاه ایمنی به سلامت و ایمن سازی راکبان موتور سیکلت و کاهش مرگ میرهای ناشی از تصادفات رانندگی کمک شایانی می‌کند؛ اما هنوز آنگونه که لازم است راکبان به این امر توجه نمی‌کنند و باید برای ارتقای ایمنی موتورسواران فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد.

مدیرکل حمل و نقل پایانه‌های خراسان شمالی اظهار کرد: متاسفانه طی سال گذشته ۶۱ نفر از متوفیان تصادفات در محورهای استان مربوط به راکبان موتور سیکلت بوده است که ۲۳.۳ درصد از مجموع متوفیان تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد.

 سبحانی گفت: این میزان در سال ۹۳ حدود ۴۲ متوفی بوده است که در سال ۹۴ با رشد چهار درصدی متوفیان راکبان نموتور سیکلت در محورهای استان مواجه شدیم.

وی افزود: بیشترین متوفیان موتورسیکلت طی سال گذشته در استان جوانان در رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بوده است.

سبحانی اظهار کرد: باید با استفاده از نظرات کارشناسی اقدامات موثری به منظور جلوگیری از رشد و کاهش تلفات ناشی از تصادفات موتور سیکلت در استان صورت بگیرد.

وی گفت: یکی از پیشنهادات اداره کل حمل و نقل استان به منظور کاهش تلفات ناشی از تصادفات موتور سیکلت، فروش اجباری کلاه ایمنی توسط فروشندگان موتور سیکلت در هنگام خرید متقاضی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرکل حمل و نقل پایانه‌های خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح‌های این اداره کل به منظور کاهش تلفات موتور سیکلت افزود: توزیع کلاه رایگان از جمله این طرح‌های موفق بوده است که امسال نیز با ابلاغ بودجه  در خردادماه اعتباری برای ادامه اجرای این طرح در استان نیز پیش بینی خواهد شد.

عمده تصادفات جاده های فرعی استان مربوط به موتور سواران

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز دی ماه سال گذشته در نشست کمیسیون مدیریت راه‌های استان، بیشترین آمار تصادفات خراسان شمالی را مربوط به موتورسواران اعلام و اظهار کرده است که عمده این تصادفات مربوط به راکبان موتورسوار در جاده‌های فرعی بوده است.

محمد حسین علی نیا تاکید کرده است که با وجود توزیع کلاه ایمنی بین متورسواران متأسفانه به دلیل عدم رعایت کامل قوانین و مقرارت راهنمایی و رانندگی از سوی راکبان موتورسیکلت‌ها به ویژه در شب و نقص وسیله نقلیه در جاده‌ها منجر به وقوع تصادفات شده است.

پلیس سختگیرانه عمل کند

یکی از شهروندان خراسان شمالی که فرزندش از موتور سیکلت استفاده می‌کند، به خبرنگار مهر می‌گوید: همیشه از زمان خارج شدن فرزندم تا بازگشتش به خانه در نگرانی به سر می‌برم.

محمد حسین زمانی می‌گوید: جوانان امروز متاسفانه کمتر از خانواده حرف شنوی دارند؛ به رغم اینکه تاکید می‌کنم که حتما در رانندگی با موتور سیکلت آهسته براند و از کلاه ایمنی استفاده کند، گاهی متوجه می‌شوم که کلاه ایمنی‌اش روی دسته موتور آویزان است و بدون کلاه موتور سواری می‌کند.

وی تصریح می‌کند که فرهنگ سازی برای نحوه استفاده از موتورسیکلت و یا اتومبیل باید از مدرسه شروع شود و یکی از دروس بچه‌ها به ویژه در سال‌های پایانی دبیرستان باید به موضوع آشنایی با قوانین رانندگی، نکات ایمنی و نحوه استفاده از وسایل نقلیه موتوری اختصاص داده شود.

زمانی می‌گوید: نباید از توصیه و برخوردهای پلیس با متخلفان ناراحت شویم؛ چرا که این برخوردها، به ایمنی و سلامتی استفاده کنندگان از راکبان موتورسیکلت می انجامد.

وی جرایم رانندگی را برای جلوگیری از تخلفات رانندگی مناسب نمی‌داند و می‌گوید: به نظرم توقیف موتور و یا اتومبیل به مدت یک هفته تا یکماه می‌تواند به کاهش این تخلفات کمک بیشتری بکند.

عدم درک صحیح در مورد استفاده از کلاه ایمنی

رئيس پليس راه خراسان شمالي نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: علت فوت ۷۰ درصد راكبان موتورسيكلت در خراسان شمالي ضربه به سر به دليل عدم استفاده از كلاه ايمني است.

سرهنگ عليرضا حسين زاده اظهار كرد: طي سال گذشته ۵۶۵ دستگاه موتور سيكلت در محورهاي خراسان شمالي تصادف كردند كه از اين تعداد ۳۳۹ دستگاه مقصر شناخته شدند.

پليس خراسان شمالی به منظور جلوگيري از حوادث ناشي از تصادفات موتور سيكلت طي ايام سال طرح‌های متنوعي اجرا می‌کند كه اجراي اين طرح‌ها همه ساله در ایام بهار و تابستان تشديد می‌شود

وي با اشاره به اينكه بيشترين تصادفات موتور سيكلت در استان طي سال گذشته در محورهاي فرعي بوده است، گفت: محور راز و جرگلان ۷۰ دستگاه موتور سيكلت، در محورهاي فرعي شهرستان شيروان ۱۱۲ دستگاه، چمن بيد ۲۹ دستگاه و محور اسفراين نيز۵۰ دستگاه موتور سيكلت تصادف كردند.

سرهنگ حسين زاده در خصوص عدم استفاده از كلاه ايمني توسط راكبان موتور سيكلت افزود: عدم استفاده از كلاه ايمني دلايل گسترده‌ای دارد كه مهم‌ترین آن بي توجهي راكبان موتور سيكلت به سلامتي خودشان است.

وي گفت: متاسفانه راكبان و سرنشينان موتور سيكلت به درك صحيح استفاده از كلاه ايمني به عنوان مهم‌ترین نكته در حفظ سلامتي خود نرسیده‌اند.

سرهنگ حسين زاده اظهار كرد: كيفيت كلاه، سنگيني، تعرق سر در فصول گرم و ... از ديگر دلايل عدم استفاده راكبان از كلاه ايمني است.

رئيس پليس راه خراسان شمالي گفت: پليس استان به منظور جلوگيري از حوادث ناشي از تصادفات موتور سيكلت طي ايام سال طرح‌های متنوعي اجرا می‌کند كه اجراي اين طرح‌ها همه ساله در ایام بهار و تابستان تشديد می‌شود.

وي با بيان اينكه بيشترين تصادفات موتور سيكلت در شش ماه نخست سال رخ می‌دهد، افزود: حومه‌های شهر و راه‌های روستايي در اين مدت بيشترين تصادفات را به خود اختصاص می‌دهند.

سرهنگ حسين زاده گفت: متاسفانه بيش از ۷۰ درصد علت فوت راكبان موتور سكيلت در اثر ضربه به سر است كه اگر راكبان به استفاده از كلاه ايمني توجه جدي داشته باشند به طور حتم ميزان مرگ و مير در اين زمينه نيز كاهش می‌یابد.

وي تاكيد كرد: استفاده از كلاه ايمني براي راكبان موتور سيكلت نيازمند فرهنگ سازي است كه رسانه‌ها در اين زمينه نقش بسزايي ايفا می‌کنند.

لازم است  تا علاوه بر استمرار کار فرهنگی و فرهنگ سازی در استفاده  از کلاه ایمنی، پلیس نیز با موتورسواران متخلف به صورت مستمر در همه زمان‌ها برخورد قاطع و سختگیرانه ای داشته و این برخورد به فصل و زمان‌های خاصی اختصاص نیابد.

بدون شک بسیاری از راکبان جانباخته در صورتی که از کلاه ایمنی استفاده می کردند؛ امروز در کنار خانواده خود بودند و خانواده های خود را نیز داغدار و عزادار نمی کردند.

تبلیغات

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق info@morix.ir تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار